Postnord kallas till Näringsdepartementet efter upprepade olagliga transporter

Strax före jul kunde Proffs avslöja att Malmöbaserade Alguns Åkeri avslöjats med att ha använt sig av förare som körde med dubbla förarkort. Ett åkeri som frekvent anlitas av Postnord. Den 13 februari i år är det dags för ytterligare ett avslöjande som involverar det statligt ägda post- och logistikföretaget. Då stoppas en rumänsk dragbil med en svenskregistrerad Postnordtrailer av trafikpolisen i Helsingborg. Snart kunde polisen konstatera att det rörde sig om en otillåten cabotagetransport. Sanktionsavgiften betalades och här kunde historien ha slutat samt gått obemärkt förbi. Om det inte vore för en lastbilstidning som envist håller ögonen på transportfusket – och en minst lika outtröttlig riksdagsledamot som gång på gång ställer ansvariga ministrar mot väggen i sin kamp för en schystare tillvaro i vägtransportbranschen.
DEBATTARTIKEL

Pontus Thuresson, vd Svenska LCV-föreningen:

Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Ambitionen att minska klimatpåverkan för transportsektorn är lätt att ställa sig bakom. Tyvärr har de satsningar som skett hittills gett oklara resultat, förutom i ett avseende: De har skapat en kostsam osäkerhet i fordonsbranschen. Förslagen framstår inte som genomarbetade och i många avseenden, för att använda statsministerns egna formuleringar, som servettskisser. Vi tror att utfallet kan bli bättre om det finns ett närmare samarbete med branschen.