Lucka i lagen kan betyda att…

Problem med överlastade fordon löser sig själv?

Överlastade tunga fordon är ett stort problem som äventyrar säkerheten på våra vägar – och som sliter ut dem i förtid. Så lät det nyligen i ett pressmeddelande från Trafikverket. Men en lucka i lagen kan innebära att problemet löser sig själv efter den 1 oktober i år. Då länkas nämligen många BK1-vägar samman i BK4-vägnätet och eftersom polisen saknar stöd i lagen för att rapportera många överlaster upp till 74 tons bruttovikt, slår man udden av myndighetens enda vapen för att stävja de allt för tunga transporterna.
DEBATTARTIKEL
Jonna Ström är farligt godsinspektör på Kustbevakningen. Snart får hon fler kollegor, vilket Thomas Morell (SD) i sin debattartikel menar "är glädjande". Foto: Göran Rosengren, arkiv

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.