Ekipage som stoppats i Trelleborg, av Helsingborgspolisen, som den gångna veckan provade en ny metod för att komma åt cabotagefuskare. Foto: Göran Rosengren

Helsingborgspolisen avslöjade 15 otillåtna cabotage under insatsveckan

Trafikpolisen: ”Kunde ha blivit fler”

Polisens nationella insatsvecka är över. I flera EU-länder hade man den här gången spetsat in sig på att kontrollera yrkestrafiken, med särskild inriktning mot till exempel, kör- och vilotids-, farligt gods- och cabotagekontroller. Proffs har både besökt trafikpolisen ute på fältet samt gjort en liten rundringning för att få en uppfattning om vad ”fokusveckan” inneburit i praktiken. Och på de allra flesta håll har verksamheten bedrivits precis som vanligt.
VIDEODEBATT

Proffs Webb-TV:

Polisens trafikvecka med fokus på – gillamarkeringar?

Att polisen har olika ”temaveckor” under året är ingen nyhet. Vissa veckor har man fokus på nykterhet, andra på hastighet – till exempel. Sådana kontroller kan alla poliser i yttre tjänst utföra. Men den gångna veckans tema handlar om kontroller av tung trafik. Och att, som polisen uttrycker det, ”ägna extra uppmärksamhet åt den tunga yrkestrafiken” väcker så klart frågor. För dessa kontroller kan inga andra än särskilt förordnade trafikpoliser och bilinspektörer utföra. Så som de alltid gör. Så vad är skillnaden? undrar Proffs chefredaktör Göran Rosengren.
DEBATTARTIKEL

Slutreplik till Jens Holm (V) av Thomas Morell (SD):

Samarbeta med SD för att genomföra nödvändiga åtgärder för att komma åt fusket

Det gläder mig att Jens Holm och vänsterpartiet ändå har insett behovet av kontroller på väg och att exempelvis beställaransvaret behöver förstärkas. Min inbjudan till vänsterpartiet och övriga partier kvarstår, ni får gärna ansluta er till Sverigedemokraternas förslag till särskild enhet för kontroller på väg, skarpare beställaransvar och andra nödvändiga åtgärder för att komma åt fusket inom transportnäringen. Så inleder Thomas Morell (SD) sin slutreplik till Jens Holm (V).