PØ Scandex stänger av åkeri efter otillåtet cabotage

Måndagen den 18 februari jobbar tunga gruppen från Göteborg på kontrollplats Viared, Borås. De vinkar in ett bulgariskt trailerekipage och ganska snart riktas misstankar om otillåtet cabotage mot åkeriet. Inte heller hade föraren av den tämligen ”åtgångna” dragbilen något förartillstånd. Åkeriet å sin sida, hade däremot en del invändningar. Speditören agerar genom att åtminstone tills vidare avbryta samarbetet med åkeriet.

Fast för otillåtet cabotage

Polskt ekipage försvann utan att betala – efter 36 timmars klampning

Färjetrafiken i Karlskrona ökar och med det även trafikflödet, inte minst antalet lastbilar. Varje dygn anlöper fyra färjor från Polen hamnen Verkö i staden. Den tunga trafiken erbjuder som vanligt en blandning av såväl internationella transporter som kombi- och cabotagetransporter. Alla är inte lagliga. Och av "lagbrytarna" som ertappas, har inte alla heller ambitionen att ta sitt straff.

Volvo Cars begränsar topphastigheten till 180 km/tim

Diskussionerna har under början av året varit ganska högljudda efter att Transportstyrelsen och Trafikverket i en debattartikel menat att den tunga trafiken måste lätta på gasen för att minska antalet dödsolyckor i trafiken. Volvo Cars ser det från andra hållet - personbilstrafikens - och begränsar därför topphastigheten i alla sina bilar till 180 kilometer i timmen från och med 2020. Man vill på så sätt skicka en stark signal om farorna med körning i höga hastigheter.