Bilinspektör Roger Ogemar berättar att de är intresserade av kombitransporterna mellan Borlänge och Katrineholm. Sådana ekipage har tidigare rapporterats för olaga yrkesmässig trafik, men ärendena har preskriberats och har inte resulterat i något annat än ogjort arbete för alla inblandade.
Nu har Transportstyrelsen dock satt ner foten och polisen kan använda sanktionsavgiften som verktyg.
Företag varnar för kostnadsexplosion av lastbilsmaut
De tyska transport- och logistikföretagen förväntar sig en regional expansion av lastbilstullar, så kallad maut, på ytterligare 40 000 kilometer motorväg den 1 juli 2018. Det kommer att öka kostnaderna för vägtransporter med upp till två miljarder euro årligen. Detta säger ett flertal tunga transportorganisationer i ett gemensamt uttalande till den tyska lastbilstidningen Trucker.
Tingsrätten går på åklagarens linje:
150 000 i företagsbot för manipulerad skrivare
När Helsingborgspolisen vinkar in en bulgarisk dragbil för att bland annat kontrollera kör- och vilotiderna, berättar analysverktyget Octet lite mer än det normalt brukar.
- Octeten gav felkoden "Sabotage maskinvara", förklarar bilinspektör Jonas Zimmerbäck.
Detta blev upptakten till en drygt 30 mantimmar lång teknisk undersökning.
Slutreplik av Thomas Morell:
Alla är välkomna i kampen mot de kriminella – även Pia Nilsson
Pia Nilsson lägger mer tid och intresse kring vilka sverigedemokraterna skall samarbeta med efter valet. För att stilla nyfikenheten en smula, kan jag meddela att alla som ställer upp på arbetet att begränsa de kriminellas framfart i vårt samhälle är välkomna i den kampen, även Pia Nilsson.
Scania vann Green Truck Award – igen
I årets upplaga av det prestigefyllda, tyska testet "Green Truck Award" segrade en Scania R 500 med god marginal. Testet har ett strikt fokus på lägsta förbrukning och Scanias nya lastbilsgeneration ihop med den uppdaterade 13-litersmotorn visade sig åter vara en hård nöt för konkurrenterna.
Glöm saltet – nu ska vägar halkbekämpas med solenergi
Lagrad solenergi kan i framtiden bidra till att utsatta vägpartier är framkomliga och säkra. I Östersund är nu en testbana färdig, där miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan ersätta sandning och saltning.
Ingen framgång för åkare som ville pruta med trafikpolisen
Obetald vägavgift och brott mot kör- och vilotiderna ger böter och sanktionsavgift som den turkiske föraren och åkeriet säger sig inte kunna eller vilja betala. Därmed klampas ekipaget. När det inte går att pruta, lägger föraren upp en stor summa kontanter i svensk valuta.
Skärpt beställaransvar – ett slag i luften
Man har skärpt en ickefråga
Ett skärpt beställaransvar kan bli verklighet redan till sommaren, den 1 juli närmare bestämt. Är det nu vi ska jubla? Eller gråta?
Propositionen är i min värld en besvikelse och de "tuffare tagen" är ett sällan skådat slag i luften. Det blir tydligt när man läst mer än rubriken i pressmeddelandet från regeringen.
Jimmie Åkesson besökte Börje Jönsson Åkeri och trafikpolisen i Helsingborg
Det finns två sidor av transportbranschen. Den ena är den politikerna då och då debatterar om i Stockholm. Den andra är verkligheten som uppstår ute på vägarna efter politiska beslut och som branschens utövare ska hantera. Jimmie Åkesson (SD) har nu fått en inblick i den krassa verkligheten.
Pia Nilsson (S):
SD mörkar vilka de vill samarbeta med
Thomas Morell ger i sin replik inget svar på varför han inte vill ge Polisen det kanske skarpaste verktyget hittills i kampen mot den illegala trafiken.