I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren. Det är angeläget för regeringen att komma till rätta med problemen och därför föreslås nu att företag och myndigheter ska ta större ansvar för att kontrollera att de transporter som de beställer är lagliga. Detta skriver regeringen i ett pressmeddelande på onsdagen.
Girteka skriver avtal med vandrarhemskedja
Girteka Logistics skriver kontrakt med Hostelling International Norway för att ge sina chaufförer bra boende under de långa rasterna i Norge.
Freja och Donalds överens – fakturan betalas
Bärgningen av Frejas ekipage leder till att bärgningsföretaget åberopar retentionsrätten och initialt är Freja inte alls nöjda med situationen och tonläget är stramt. Nu har Freja samlat information om händelsen vilket leder till att de betalar det fulla beloppet.
Överfölls och rånades i lastbilen
Det gör ont när han slår sönder min överläpp
"Det känns overkligt, som i en film", säger han. "Sedan inser jag att det faktiskt händer och jag får puls som om jag springer ett maratonlopp." Känslan som uppstår när man klockan fyra på morgonen inser att någon bryter sig in i ens hytt beväpnad med pistol, är något ingen ska behöva uppleva på sin arbetsplats. Brottet rubriceras som grovt rån.
Replik:
Varför vill inte Morell ha effektivare kontroller?
Sverigedemokraternas kandidat till riksdagen, Thomas Morell, har i en debattartikel påstått att regeringen visar trötthetstecken när det kommer till kampen mot den osunda och illegala åkerinäringen.
Morells påstående förvånar alla som följt utvecklingen senaste åren.
Konferens med fokus på parkeringsplatser
Var ska arton mil lastbilar parkera?
Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera?
Så inleder Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson mötet Rastplats 2018.
Magnet på växellådan kostar polskt åkeri 390 000
I går morse, torsdag, stoppades ett polsk ekipage av danska Tungvognscenter Syd. Den 50-årige, polske chauffören verkade nervös och anledningen till det skulle snart visa sig. Färdskrivaren hade nämligen inte registrerat någon körning vid tidpunkten då ekipaget stoppades.
Thomas Morell:
Olaglig trafik konkurrerar ut seriösa åkare – regeringen föreslår kilometerskatt
Så har regeringspartierna återigen dammat av sitt förslag om kilometerskatt. Man motiverar skatten med att den skall vara lika för både svenska och utländska åkerier. Man har dock inte löst hur det skall fungera i verkligheten, utan man lever i någon slags förhoppning att det skall fungera.
Hur många måste dö innan man inför en bärgningsförsäkring?
Diskussionerna om vinterväghållningen och krav på vinterdäck på lastbilsekipagens samtliga axlar fortsätter därmed i oförminskad omfattning.
Alhem om Akilovrättegången
Terroristens mål – att injaga allvarlig fruktan
Mitt under pågående jättemål i Stockholms tingsrätt gällande terroristbrott (tilltalad är Akilov) skriver jag denna krönika med massor av mina tankar hos de många överlevande brottsoffren i Akilovs hänsynslösa spår.