Hur många måste dö innan man inför en bärgningsförsäkring?
Diskussionerna om vinterväghållningen och krav på vinterdäck på lastbilsekipagens samtliga axlar fortsätter därmed i oförminskad omfattning.
Mitt under pågående jättemål i Stockholms tingsrätt gällande terroristbrott (tilltalad är Akilov) skriver jag denna krönika med massor av mina tankar hos de många överlevande brottsoffren i Akilovs hänsynslösa spår.
Just nu pågår polisens "cabotageutbildning" för fullt på olika håll i landet. Proffs har besökt ett gäng trafikpoliser under den praktiska delen av utbildningen. En kurs som hittills under sammanlagt två praktikdagar har resulterat i fem rapporterade otillåtna cabotage.
25 ton pappersrullar och tio spännband i så kallad överfallssurrning. Godset saknade förstängning i sidled och bakåt. 3,5 timmars arbete av trafikpolis och bilinspektörer slutade med böter på 1 500 kronor. Pengar som åkeriet inte hade.
Idag skriver dagspressen att en lastbil voltat av väg 184 i närheten av Härlunda utanför Skara. Det står även att den 30-årige föraren är misstänkt för drograttfylleri samt ringa innehav. Detta stämmer inte säger företagets vd Tommy Rosenkilde som är besviken på dagspressens artiklar.
Nu går regeringen vidare med skärpt vinterdäckskrav på tunga fordon. I dag har regeringen påbörjat en notifiering av förslaget. Regeringens avsikt är att de skärpta reglerna ska börja gälla från och med den 1 december 2019.
Den bulgariska dragbilen hade allvarligt fel på styrningen och fick körförbud. Men han valde att skrapa bort körförbudsmärket och lämna platsen. Trafikpolisen i fråga gav dock inte upp så lätt. En vecka senare stoppades bulgaren på nytt ? av samma polis.
Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen med förslag som ska göra det möjligt med digital hantering av böter och strafförelägganden. Regeringens ambition är att polisen därigenom får mer tid till att förebygga och bekämpa brott. I framtiden ska man till exempel kunna signera fortkörningsböter med en digital funktion.
Jens Nilsson, Socialdemokraternas Europarlamentariker som bland annat drivit transportfrågor i EU, är död.
Örebroåkeriet kör in i ett havererat linkekipage från Estland efter att en estnisk bärgare dragit bort dragbilen, men lämnat släpet kvar utan ljus eller tydliga varningsmarkeringar. Bärgningens utförande väcker frågor om huruvida det bidrar till att olyckan sker. Varför finns ingen TMA-bil på plats? Det visar sig att utländska bärgare, tillsammans med ett antal svenska sådana, inte omfattas av kravet på TMA-fordon även om det är en skyddsklassad väg.