Tisdagen den 27 februari, väljer föraren av det ungerska ekipaget att inte följa rekommenderad färdväg för lastbilar genom Västervik. Han kör rakt igenom samhället där ekipaget fastnar i snön och blir ståendes på huvudleden. Ekipaget bedöms inte utgöra någon trafikfara och får således stå kvar. Timmar blir till dagar.
Här stannar Sverige:
Cabotagefusk och fler 3,5-tonnare ett miljöhot
Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation. Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.
Fixemer i nytt cabotageärende
Trafikpolisen vill inte träffa oss
Ett misstänkt otillåtet cabotage stoppas i Gävle. Fixemer hävdar kombitransport och kommer att driva ärendet vidare. Förarens brott mot kör-och vilotiderna måste få allvarliga konsekvenser, anser Fixemer som starkt tar avstånd från beteendet och agerar mot åkeriet.
Ytterligare en manipulerad färdskrivare avslöjad:
Körde på vila – stoppades i Skara
Trafikpolisen i Skara stoppar ett ekipage registrerat i Lettland för kontroll. Ganska snart väcktes misstankar om att färdskrivaren var manipulerad.
- Färdskrivaren registrerade vila under pågående körning när han stoppades, berättar trafikpolis Kjell Andersson.
Tillgång till toaletter ingen ”skitsak” tyckte chauffören
En stor kemikalietillverkare i England har kritiserats för att inte tillhandahålla tillräckliga sanitära faciliteter till chaufförer på sin anläggning. Befintliga toaletter kräver att förare i vissa fall måste promenera totalt en kilometer tur och retur för ett toalettbesök.
25-timmarsgräns ska få bort ”campande” chaufförer från danska rastplatser
Den danska regeringen har beslutat att införa en 25-timmarsbegränsning för parkering av lastbilar på de statliga rastplatserna på landets motorvägsnät. Samtidigt vill man höja böterna för lastbilar som trotsar förbudet. Med detta vill man förhindra att lastbilar långtidsparkerar på de danska rastplatserna.
LKW-chaufför misstänkt för drograttfylla sparkades
?Han är blockerad i vår förardatabas?
Den vingliga färden på riksväg 21 och vidare ut på E4 krävde två polisinsatser innan resan tog slut för föraren som senare anhölls misstänkt för grovt rattfylleri. Sjukdom angav åkeriet, men nu har speditören fått klarhet i vad som hänt och vidtagit åtgärder.
Nytt projekt: Förarlösa transporter utan lastbil
SAFER Trafiksäkerhetscentrum är ett kompetenscenter där ett 30-tal partners från samhället, akademin och industrin samarbetar tvärfunktionellt för framgångsrik och effektiv forskning inom fordons- och trafiksäkerhet.
Nu tar man ett nytt grepp runt sin forskning för säkrare transporter genom automation. I projektet, iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare ? och utan dragbil.
Ny studie visar:
Allt att vinna på ny metod för halkbekämpning
En ny studie som nyligen presenterades under International Winter Road-kongressen, som i år hölls i Gdansk i Polen, pekar på både ekonomiska och miljömässiga vinster med att använda kalciumklorid för halkbekämpning av vägar.
SFVF i öppet brev till infrastrukturministern:
Lagstifta om vinterdäck på alla axlar
Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
? Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.