Med en så kallad iDolly behövs ingen dragbil för att flytta trailers förarlöst. Fotograf: SAFER

Nytt projekt: Förarlösa transporter utan lastbil

SAFER Trafiksäkerhetscentrum är ett kompetenscenter där ett 30-tal partners från samhället, akademin och industrin samarbetar tvärfunktionellt för framgångsrik och effektiv forskning inom fordons- och trafiksäkerhet.
Nu tar man ett nytt grepp runt sin forskning för säkrare transporter genom automation. I projektet, iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare ? och utan dragbil.

Bo Ericsson, vd på SFVF.Fotograf: SFVF

SFVF i öppet brev till infrastrukturministern:

Lagstifta om vinterdäck på alla axlar

Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
? Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.

Den rumänske lastbilen havererade i korsningen. Det blev en lång historia innan den slutligen kunde tas därifrån.Fotograf: Läsarbild

Inställda bussar och långa köer efter lastbilshaveri

VOS: ?Våra förare har procedurer att följa?

Den rumänske dragbilen havererar tidigt på förmiddagen. Polisen kommer till platsen på eftermiddagen och bedömer att ekipaget inte utgör någon trafikfara och får stå kvar. Chauffören talar om att en egen bärgare är beställd, men det visar sig inte stämma. När ekipaget bärgas, har en hel dag förflutit kantat av stora trafikstörningar och omlagda samt inställda bussturer. Åter lyfts frågan om krav på betalningsförmåga, alternativt en bärgningsförsäkring för gästande ekipage.

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ?en riktig lastbilstidning?. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.