SAFER Trafiksäkerhetscentrum är ett kompetenscenter där ett 30-tal partners från samhället, akademin och industrin samarbetar tvärfunktionellt för framgångsrik och effektiv forskning inom fordons- och trafiksäkerhet.
Nu tar man ett nytt grepp runt sin forskning för säkrare transporter genom automation. I projektet, iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare ? och utan dragbil.
Ny studie visar:
Allt att vinna på ny metod för halkbekämpning
En ny studie som nyligen presenterades under International Winter Road-kongressen, som i år hölls i Gdansk i Polen, pekar på både ekonomiska och miljömässiga vinster med att använda kalciumklorid för halkbekämpning av vägar.
SFVF i öppet brev till infrastrukturministern:
Lagstifta om vinterdäck på alla axlar
Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
? Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.
Inställda bussar och långa köer efter lastbilshaveri
VOS: ?Våra förare har procedurer att följa?
Den rumänske dragbilen havererar tidigt på förmiddagen. Polisen kommer till platsen på eftermiddagen och bedömer att ekipaget inte utgör någon trafikfara och får stå kvar. Chauffören talar om att en egen bärgare är beställd, men det visar sig inte stämma. När ekipaget bärgas, har en hel dag förflutit kantat av stora trafikstörningar och omlagda samt inställda bussturer. Åter lyfts frågan om krav på betalningsförmåga, alternativt en bärgningsförsäkring för gästande ekipage.
Scania bäst i 1000-poängstest – igen
För andra året i rad har Scanias nya lastbilsgeneration segrat i 1000-poängstestet, Europas mest grundliga jämförande lastbilstest.
Proffs rättar:
Fel i artikeln om Ekol i den tryckta tidningen
Även solen har sina fläckar, brukar man säga. Och "fläcken" i det här fallet är en layoutmässig miss i det senaste numret av Proffs (nr 2-2018), i artikeln om Ekols etablering i Sverige.
Regeringsförslag:
Nu ska beställaransvaret skärpas
Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.
Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil
Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.
Pia Nilsson (S):
Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?
Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen ? och inte minst ? var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.
Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...
Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.