Den rumänske dragbilen havererar tidigt på förmiddagen. Polisen kommer till platsen på eftermiddagen och bedömer att ekipaget inte utgör någon trafikfara och får stå kvar. Chauffören talar om att en egen bärgare är beställd, men det visar sig inte stämma. När ekipaget bärgas, har en hel dag förflutit kantat av stora trafikstörningar och omlagda samt inställda bussturer. Åter lyfts frågan om krav på betalningsförmåga, alternativt en bärgningsförsäkring för gästande ekipage.
Scania bäst i 1000-poängstest – igen
För andra året i rad har Scanias nya lastbilsgeneration segrat i 1000-poängstestet, Europas mest grundliga jämförande lastbilstest.
Proffs rättar:
Fel i artikeln om Ekol i den tryckta tidningen
Även solen har sina fläckar, brukar man säga. Och "fläcken" i det här fallet är en layoutmässig miss i det senaste numret av Proffs (nr 2-2018), i artikeln om Ekols etablering i Sverige.
Regeringsförslag:
Nu ska beställaransvaret skärpas
Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.
Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil
Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.
Pia Nilsson (S):
Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?
Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen ? och inte minst ? var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.
Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...
Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.
Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis
Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning ? om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande ? ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron
På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.
Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås
Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.