Lots, ett dotterbolag till Scania, blev en helt ny spelare på marknaden då man gav sig in på rundvirketransporter i Sverige. Inte för att äga lastbilar och på så sätt konkurrera med åkeriägarna i branschen, de egna kunderna alltså, utan för att istället stärka åkeriernas ekonomi för att därmed säkerställa att dessa kan överleva.
Men det finns folk som är väldigt misstänksamma mot Lots verksamhet.
Håller du med Högsta domstolen?
När jag nu skriver 2018 års första PROFFS-krönika ska jag testa mina läsare vad gäller bedömningen av ett brott mot ett barn. Senare i krönikan kommer facit i form av redogörelse för Högsta domstolens (HD) bedömning. Kolla gärna om den stämmer överens med din egen.
Först några enkla fakta i målet.
Nytt valår – nya (tomma) löften..?
Sten Bergheden (M):
Vad tänker du göra åt olyckorna med EU-ekipagen, Eneroth?
Olyckor med EU-trailers har uppmärksammats allt mer och det står klart att något måste göras. Detta anser Sten Bergheden (M) som vill att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) svarar på den fråga han ställer.
Elektronisk fraktsedel ett steg mot schystare konkurrens?
Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.
Årets sjätte cabotage och överlaster på rad i Helsingborg
Under onsdagens fordons- och förarkontroll på E6 i Helsingborg kunde ytterligare ett antal överlastade "lättlastare" läggas till polisens statistik ? samt ett otillåtet cabotage. Cabotaget är det sjätte i ordningen i år för Helsingborgspolisen.
Inga fler mobila däckverkstäder hos Rasta
Tervaniemi: "Ska inte få förekomma"
Verksamheten som pågår på Rasta Groups enheter, ska vara Rastas egna. Vare sig slangning av diesel eller däckverkstäder ska bedrivas på deras mark. Oegentligheter vill de få kännedom om direkt när sådana sker.
Körde med dubbla förarkort – klampades
Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas ? men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.
Omhändertaget körkort och böter när
Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg
Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.
Starthjälp misstogs för fultankning
?Vi är chockade över anklagelserna?
På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.