Vi har på senare tid skrivit artiklar om turkiska Ekol. Och transportören fortsätter att hålla redaktionen ? och polisen ? sysselsatt. Den här artikeln tar avstamp i den artikel som vi publicerade den 22 december.
Nobina i projekt med självkörande bussar
Nobina blir första bussbolaget i Norden med egna självkörande bussar. Snart kommer bussarna börja rulla i Kista i västra Stockholm där det blir det första försöket med självkörande fordon på allmän väg i Sverige och det största i Norden. Projektet kommer pågå under sex månader och kommer vara öppet och gratis för allmänheten.
Volvo agerar mot turkiska Ekol-bilar
?Vi kräver en redovisning?
Turkiska dragbilar från Ekol som hämtar löstrailers från en färjeterminal i Göteborg för lossning i närområdet får Proffsläsare att reagera. Likaså Volvo, ett av företagen som de lossar hos. Nu vidtar fordonstillverkaren åtgärder som tydligt markerar vad de anser om saken.
Gasum bygger stationsnät för ”tung” gas
Gas som drivmedel har den senaste tiden (återigen) legat på många lastbilstillverkares tungor. Men hur står det egentligen till med infrastrukturen vad gäller möjlighet att tanka dessa fordon?
En utbyggnad av tankstationer är på gång.
Kinesiska Geely blir största ägaren i AB Volvo
Cevian Capital säljer hela sitt aktieinnehav i AB Volvo till kinesiska Geely, som har förbundit sig att köpa aktierna så snart förvärvet godkänts av berörda myndigheter.
Ekol-ekipage fast för otillåtet cabotage
Turkiska Ekol blev nyligen föremål för kontroll av trafikpolisen i Västerås. En kontroll som hittills renderat i 43 000 kronor i böter och sanktionsavgift för föraren och företaget.
Pengarna har betalats, men är historien slut? Nej, inte riktigt än...
Allison har tillverkat 500 000 växellådor i 4000-serien
Allison Transmission har i dagarna tillverkat sin 500 000:e helautomatiska växellåda i 4000-serien. Växellådorna i den serien används i bland annat sopbilar, anläggningsbilar, utryckningsfordon, distributionslastbilar, bussar och husbilar.
Har du nyckeln till vår hemsida?
Om vinnare och förlorare i trafiken
Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Använde dubbla förarkort – fick fängelse
I Sverige får föraren oftast böter om han manipulerar färdskrivaren eller på annat sätt avsiktligen redovisar felaktiga kör- och vilotider. Ibland får åkeriet betala en sanktionsavgift när föraren begår sådana handlingar. I vissa fall kan det bli fråga om en företagsbot, om fusket är mer avancerat.
I England däremot, får chauffören fängelse för detsamma.