I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik
Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.
Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet
Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.
Poolen från Polen blev fall för polisen
Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.
Godsflytt med musklick i fokus på branschmässa
Innebörden och betydelsen av ordet transport skiljer sig åt beroende på vem man frågar. För åkeriet betyder transport oftast något fysiskt som utförs i verkligheten i alla sorters väder. För andra kan transport betyda IT och beskrivs med uttrycket "med ett klick på musen får kunden godset", ett klick som utförs inne på ett varmt kontor. Göteborgs Logistik & Transportmässa, som vi besökte i november, hade ett tydligt fokus på det sistnämnda.
Paketleverans till din Volvo - men...
Vems är ansvaret när Postnord öppnar din bil?
In-Car Delivery innebär att en främmande chaufför kan öppna en lika främmande persons privata fordon för att leverera ett paket. Men vem ansvarar för om något händer under leveransen, om till exempel kundens bil skadas eller något anmäls stulet ur densamma?
Frågorna är relevanta men uppenbarligen inte helt enkla att besvara.
Per Klarberg (SD):
Vad tänker Eneroth göra åt den kritiska situationen?
Per Klarberg (SD), ledamot i trafikutskottet, förklarar inledningsvis i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth, att situationen för svenska åkerier alltjämt är kritisk. Detta trots regeringens utlovade åtgärder för att få bukt med det ? ofta organiserade ? fusket, främst från utländska åkare.
Social dumpning ledde till beslag av 112 fordon
Belgiska polisen beslagtog 112 lastbilar efter rapporter om social dumpning. Det uppges att lönerna är så låga som 400 Euro per månad.
Två överlaster på en vecka för finskt åkeri
Ett finskt åkeri fick betala överlastavgift för två ekipage inom loppet av en vecka. Ett av ekipagen kör på en dispens som endast gäller inom ett visst område, men det var inte där det vägdes. Dispensen, utfärdad av kommunen, är bristfällig.
Barn är inte till salu!
Chaufförskampen värnar utsatta barn
Musikhjälpens insamling för kampen mot barnsexhandeln i världen, har även blivit Chaufförskampen för samma sak.