Den kan klättra över vägräcken, utrustas med oändligt många tillbehör, användas inom lika många olika områden och har potential att spara både liv, resurser och miljö. Vi talar om en svensk världsnyhet vid namn Environmental Multi Terrain Wheeler, EMTW, maskinen som kan arbeta på vägen utan att vara i vägen.
Dansk polis på offensiven mot transportfuskarna
Danska Tungvognscenter Syd och Miljöstyrelsen i Danmark utförde nyligen en gemensam kontroll av bland annat avfallstransporter på E45 vid Ustrup strax utanför Padborg. Under två dagar kontrollerades totalt 78 lastbilar, varav 64 registrerade utomlands. Och på nytt strömmar pengarna in till den danska staten.
Förvaltningsrätten ger Transportstyrelsen rätt i fyra av fem överklagade cabotageärenden
Ett tiotal överklaganden har landat hos förvaltningsrätten sedan den 1 januari 2015 då straffet för otillåtet cabotage omvandlades från böter till en sanktionsavgift om 40 000 kronor. Förvaltningsrätten har under 2016 avvisat två överklaganden efter att de överklagande åkerierna inte besvarat myndighetens frågor. Nyligen kom domarna i ytterligare fem fall.
Från solfilm på rutorna till otillåtet cabotage
Trafikpolisen hade en intensiv torsdag
Om svenska kontrollplatser likt många i Norge hade varit bemannade dygnet runt, kunde statskassan sannolikt haft ett ständigt inflöde av pengar. Kanske hade denna del av polisens verksamhet till och med kunnat vara självförsörjande? Proffs har följt trafikpolisens arbete i tre olika regioner - en helt vanlig torsdag på jobbet.
Polis och kronofogde till Brinkman för utmätning
Tidigare i år dömdes det svenskägda åkeriet Brinkman Trans-Holland, som bland annat levererar växter till Ikea-varuhus i Skandinavien, i en nederländsk domstol för att ha utnyttjat förare från främst Moldavien och Polen. Företaget har betalat förarna nedåt 2 000 kronor i månaden och brutit mot kör- och vilotidsreglerna genom att tvinga chaufförerna att leva veckor eller till och med månader i sträck i sina lastbilar.
SÅ motsätter sig kraftigt höjt maxbelopp:
Oskäliga sanktionsavgifter måste försvinna
Sveriges Åkeriföretag anser att det finns stora risker för att åkerier även i fortsättningen kan tvingas betala oskäliga sanktionsavgifter om de bryter mot reglerna kring kör- och vilotider liksom färdskrivare.
SÅ: ”EU:s vägpaket kör åt rätt håll”
Sveriges Åkeriföretag välkommar de förslag som EU nu lyfter fram för att öka trafiksäkerheten för tunga transporter, minska föroreningarna och förbättra de sociala vilkoren för de anställda. Men det finns också områden som man är mer tveksamma till.
Anders Åkesson (C) överväger KU-anmälan:
Ministermiss försenar BK4-beslut ytterligare?
Påbyggare, skogsåkare och flera med dem, är tydliga angående BK4-vägarna: "Vi vill ha besked!". Nu ser det ut som att beskedet kommer att dröja eftersom Trafikverket ännu inte nåtts av nya direktiv från regeringen efter riksdagsbeslutet i våras. Vad ska åkarna investera i? Vad ska påbyggarna bygga? När ska de göra det?
Och varför har direktiven inte kommit?
Många tunga namn i ”Ljungbydebatten”
- men EU:s cabotagerapportör väljer kyrkovalet i Jämtland
Flera kända namn i årets hetaste debatt i Ljungby den 16 september, men andra namn kan överraska. In i det sista arbetar arrangören med att skapa en panel med tyngd och relevans. Intresset att delta har varit påtagligt bland dem som kan påverka utvecklingen.
Mötande trafik i tunneln under Öresund
Stopp för fordon bredare än 3,5 meter
Under nätterna onsdag 30/8 samt torsdag 31/8 kommer det att vara mötande trafik i tunneln från klockan 21:30 till 05:00. Runt 20 minuter omedelbart efter 21.00 och efter 05.00 kan det därför uppstå kortare väntetider i betalstationen i samband med omläggningen av trafiken.