Björn Eriksson kommer att vara moderator under debatten, som anordnas av TIA i Ljungby den 16 september.Fotograf: Göran Rosengren, arkivbild

F.d. rikspolischef Eriksson moderator när

Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby

Den 16 september anordnar Truckers International Association, TIA, en debatt på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Debatten kommer att hållas på Ljungbystopp i samband med invigningen av en ny lastbilsparkering.
Till panelen har man bjudit in representanter för såväl riksdagspartierna som för trafikpolisen, Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag och åkeribranschen.
Och som moderator har man engagerat en före detta rikspolischef!

När chauffören förstod att Kustbevakningen inte hade befogenhet att förhindra fortsatt färd på väg, valde han att köra vidare mot Öresundsbron. På så sätt fick han bland annat reda på att Kustbevakningen har ett gott samarbete med polisen.Fotograf: Kustbevakningen

Så lätt lurar man inte Kustbevakningen

Fick inte åka båt med osurrad last – tänkte ta bron istället

Under torsdagskvällen stoppade Kustbevakningens lastsäkringsinspektörer ett utländskt lastbilsekipage för kontroll i Malmö hamn. Vid kontrollen konstaterade man att lastsäkringen var obefintlig. Lasten, bestående av 14 pappersrullar med en sammanlagd vikt på 22 ton, saknade helt spännband eller annan lastsäkring.
? Det hade kunnat sluta mycket illa, säger Arvid Tedvik, lastsäkringsinspektör i Malmö, som tillsammans med sin kollega förhindrade att ekipaget rullade ombord på färjan mellan Sverige och Tyskland.

Åkeribranschen har ett historiskt stort behov av förare, visar TYA:s senaste undersökning.Fotograf: TYA

TYA:s Trendindikator visar:

Historiskt stor efterfrågan på lastbilsförare

Arbetsmarknaden för lastbilsförare har varit het de senaste åren. Ändå har efterfrågan på förare att nyanställa aldrig varit lika stor som nu: drygt 3 450 förare behövs det kommande halvåret. Detta trots att fler än 6 000 förare har anställts det senaste året.
Arbetsmarknaden för lastbilsförare är därmed mycket god ? samtidigt som många företag har det besvärligt eftersom de har svårt att rekrytera tillräckligt många förare med rätt kompetens, skriver TYA i ett pressmeddelande.

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE
Många korteger har rullat i Här stannar Sveriges namn. Fotot är taget vid Helsingborg i december 2015.Fotograf: Göran Rosengren, arkivbild

Dåtid, nutid och framtid i HSS

Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.