Färdskrivare i husbil har kommit upp på agendan igen och jag är inte överrens med Transportstyrelsen i denna fråga. Så inleder bilinspektör Roine Hellberg från Västerås det mejl där han bifogat följande debattartikel:
Nytt avtal träffat för åkerier och terminaler
Igår, den 9 maj, träffades överenskommelse om ett nytt Transportavtal gällande från den 1 april 2017 till den 31 mars 2020. Avtalet följer det etablerade märket på arbetsmarknaden och ger 6,5 procents lönehöjning under avtalsperioden.
Trafikledaren som vill att alla ska må bra:
Chaufförerna är fantastiska säljare
Betydelsen av att bli uppskattad för sin arbetsinsats, är något många trafikledare missar när de dirigerar chaufförerna. Ett "bra jobbat", ett "tack för idag", räcker långt. Att sprida positivism när man kan, skapar välmående och bättre hälsa. Låt oss här presentera en av dessa värmespridare.
120-årig lastbilshistoria:
Nu lanseras jubileumsbilen Präsident
I år firar Tatra 120 år som lastbilstillverkare. Det firas med en begränsad jubileumsupplaga av Tatra Phoenix. Upplagan innehåller designförändringar både interiört och exteriört. Tatra Phoenix Präsident Euro 6 premiärvisas av Cordestam på MaskinExpo, den 18-20 maj.
Tånga Trophy i startgroparna – skänker överskottet till Hjärnfonden
Stadigt växande Tånga Trophy i Vårgårda händer den 2-3 juni och i år kommer även hallen att fyllas av montrar bemannade av såväl organisationer som intressegrupper samt företag med branschrelaterade produkter och fordon.
Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag
Nokian: ”Däckens kondition viktigast”
Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.
Trafikverket:
Vägar byggda under 80-90-talet de enda som klarar BK4
Igår fattade riksdagen beslut om att öppna upp för 74-tonsekipage i hela landet. Ett komplicerat arbete är att peka ut vägar som kan klara de tyngre ekipagen, ett projekt som Lars Bergman på Trafikverket nu har blivit utnämnd att leda.
- De enda vägar som kan klara BK4, är de som är byggda under 80-90-talet, säger Lars Bergman till tidningen Proffs.
Ny sajt visar hållbara transporter
Fair Transport gör skillnad. Trafiksäkerheten värnas liksom miljöansvaret och det sociala ansvarstagandet. Nu lanseras sajten akerikollen.se som ska ge transportköparna tydlig information om hur väl åkerierna levererar hållbara transporter. Detta meddelar Sveriges Åkeriföretag idag i samband med sin 100-årskongress.
Nu ska 74 ton tillåtas – i hela landet!
Bergheden (M): ?Bra för svensk konkurrenskraft?
Riksdagen beslutar om regeringens proposition godstrafikfrågor med en ny bärighetsklass för lastbilar, BK4, som tillåter lastbilar upp till 74 ton. Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya bärighetsklassen.
80-åring stoppades med spikmatta på E6
Behövs periodiska kontroller även för B-körkort?
En man i 80-årsåldern körde den 28 april efter midnatt i fel körriktning på motorvägen mellan Landskrona ända ner till Löddeköpinge. Trots att polisen, på rätt sida av vägen, både blinkade och använde blåljus, stannade han inte. En spikmatta lades ut vid Löddeköpinge och färden slutade 200 meter därefter.