När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen – och stängde caféet
Min känsla är att de ?tunga? fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.
Startskottet har gått för MAN:s ”roadshow”
MAN har påbörjat en tre veckor lång turné för att visa upp sina fordon för åkare och chaufförer. Totalt besöker man nio platser. Den första i Malmö igår, onsdag, och idag ställde man upp ekipagen i Helsingborg.
Totalt står sex fordon och fordonskombinationer till kundernas förfogande. Ett sjunde (timmerekipage) ansluter på vissa orter lite längre norrut i landet.
Sveaskog:
Olika ambitionsnivåer orsaken till avbrutet samarbete
Lots Group AB avbryter samarbetet med Sveaskog och anger bland annat olika syn på förbättringsarbete och ambitionsnivåer. Kritik riktades mot Lots för att köra med överlaster och Sveaskog anser att avtalet med Lots har marginaler för åkerierna ska kunna vara lönsamma.
Jag – en simpel chaufför…
En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.
Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:
Fel att fokusera på överflyttning från väg
Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.
I nästa nummer:
Svensk cabotagetolkning unik för Europa
Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!
Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås
Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.
Partille kommun agerade snabbt efter tips
Bostadsbaracker på industriområde inte okej
Många trailerekipage, fordonsvård och förare boendes i baracker tätt intill varandra i ett industriområde, väckte uppmärksamhet och frågor om huruvida detta var förenligt med stadsplaneringen. Svaret är ? det är inte okej!
Kommunen agerade snabbt och nu är barackerna borta.
Lots avbryter samarbete med Sveaskog
Vi har olika syn på hur förbättringsarbete genomförs, konstaterar Lots vd Martin Lewerth, som efter endast 10 veckor samtidigt noterar att leveranssäkerheten gått från knappa 70 procent till nära 100 procent.
- Visst har vi haft utmaningar under dessa veckor, men inte några som är ovanliga inom branschen. Tillsammans med åkarna gick vi in i samarbetet med långsiktiga ambitioner, kommenterar han.