DAF introducerar nu sin nya generation CF- och XF-lastbilar. Motorinnovationer, nya drivlinor och optimerad aerodynamik ger enligt tillverkaren upp till sju procent lägre bränsleförbrukning med möjlighet till ännu högre effektivitet. Detta tack vare det nya ?Connect-hanteringssystemet?.
Den nya generationen har även lägre vikt för en högre nyttolast och en uppdaterad design av interiör och exteriör. Allt i syfte att skapa högsta möjliga förarkomfort.
Metal on Metal:
Volvo tar Smoke on the water till Sweden Rock
Deep Purples låt "Smoke on the water" var inspirationskällan för Anders Järvklo när han designade det vinnande bidraget i Volvo Lastvagnars tävling "Metal on Metal". Hans bidrag vidareutvecklas och strajpas på en Volvo FH som visas upp av Volvo Lastvagnar på festivalen Sweden Rock i sommar.
Uppgifterna går isär om olycksdrabbat cirkusekipage
?Hade både ljus och LGF-skylt?
Cirkusens bogserande ekipage förpassades ut i terrängen när en annan lastbil körde in i det bakifrån. Turnéledaren säger att man visst hade ljus på det bakre fordonet. Föraren av det påkörande fordonet säger att det hade de inte.
Drabbad av kartellen? Så kan du få ersättning!
Sveriges Åkeriföretag har genom att ingå ett avtal med den internationella advokatfirman, skapat en unik möjlighet för åkerier som kan ha drabbats av lastbilstillverkarnas kartellbildning. Konceptet är riskfritt och utsikterna att få ersättning bedöms som mycket goda.
Nette och Nisse blåser nytt liv i TIA
Efter en tid i dvala har det återigen börjat röra på sig i chaufförsföreningen Truckers International Association, TIA, i Sverige. Med mottot "Vägen är vårt kall - Lagen är vår mall" har man för avsikt att med nya krafter ge sig in i debatter och diskussioner som rör vägtransportbranschen. Och i styrelsen hittar vi ett nytt namn i TIA-sammanhang, men som är tämligen välkänt för stora delar av chaufförskåren. Nette Schölin.
Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin:
8 165 dödade i trafiken – en nationell tragedi
8 165 personer har dödats på vägarna i Sverige sedan Nollvisionen infördes 1997 fram till 2015. 68 649 personer har skadats svårt under perioden. Det finns idag inget som säger att hastigheten på vägarna eller stressen i samhället i stort kommer att avta de närmaste åren eller ens på lång sikt. Hastigheten dödar och kommer att fortsätta att orsaka förluster.
Globaliseringen och migrationen kommer att ställa ytterligare krav på transportsystemet. Därför är det nu hög tid för en nationell samling för ökade stödinsatser för alla de som drabbas av trafikskadorna. Vi får inte lov att låta folkhälsoproblemet skena iväg mer nu. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
Johan om vägen till framgång:
En dröm får aldrig bli ett självändamål
Tidningen Proffs har idag premiär för vår nya webb-vinjett, "Hemma hos". Artiklar under den vinjetten kommer att lyfta den positiva delen av branschen, som ju är i majoritet.
Redaktionen har den här gången hälsat på hos Johan Nilsson och hans familj i Höganäs som driver ett åkeri- och entreprenadföretag. Och det går riktigt bra!
Nu får Adblue-fuskarna det hett om öronen – i Danmark
Den danska polisen tar nu ny kunskap i bruk mot fusk med lastbilarnas avgasreningssystem. Under en kontroll i veckan avslöjade polisen flera lastbilar med olaglig utrustning, så kallade Adblue-blockers.
Identifieringsproblem gör att få kan lagföras
När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen – och stängde caféet
Min känsla är att de ?tunga? fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.