När två ärenden på kort tid av åklagare läggs ner med motiveringen att det inte går att lagföra de utländska åkerierna, rann bägaren över hos bilinspektör Roger Ogemar i Västerås varpå han skrev ett brev till våra beslutsfattare.
För korta veckovilor slutade med sanktionsavgift
Reducerade veckovilor i hemlandet resulterade i att det på plats utfärdades en sanktionsavgift för det slovenska åkeriet och deras chaufför.
Explosionsartad utveckling
Tredjelands- och cabotagetransporter med öståkerier ökar rejält
En dansk analys av Eurostats siffror rörande antal procent tredjelands- och cabotagekörning i EU, visar en explosionsartad ökning av östeuropeiska lastbilar i den trafiken.
Chaufför som greps för andra gången var drogad – igen
I maj 2016 körde en drogad, holländsk chaufför mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt jagade polisen honom med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör. Han greps igen, förhördes och släpptes på nytt.
Nu visar det sig att han även vid det senaste gripandet var drogad.
Girteka körs på porten av Kiruna kommun
Trafikingenjören: ?Vi jobbar på en lösning?
Omfattande parkeringsproblem i Kiruna ledde efter en dialog mellan Girteka och kommunen till en lösning då en annan plats anvisades. Nu stänger kommunen platsen.
Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018
Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.
Körde med drivhjulen i luften – åtalas
Tungvognscenter Syd kallades i onsdags till en trafikolycka vid Horsens i Danmark. En polskregistrerad tvåaxlad dragbil med treaxlat containerrede hade kört i diket.
Jag vill inte betala för att sova i lastbilen
Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ?situation Sverige?.
Polisen kontrollerade veckovilande chaufförer
Helgvilande chaufförer tittade med sömniga, men stora ögon på polisen när de knackade på hyttdörren i söndags. Helsingborgspolisen hade bestämt sig för att kolla hur det låg till med regelefterlevnaden vad gäller att hålla den ordinarie veckovilan (45 timmar) i hytten.
- Jag är av uppfattningen att det inte är tillåtet, säger Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.
ACEA kräver hårdare tag mot Adblue-fusk
Hårdare straff och förbud mot annonsering
De europeiska lastbilstillverkarnas intresseorganisation European Automobile Manufacturers Association, ACEA, i Bryssel kräver nu åtgärder för att förhindra manipulerade utsläpp. Bakgrunden är att det dykt upp en rad tillbehör på marknaden som gör det möjligt att gå förbi SCR-systemen på Euro 6-certifierade fordon. Uteblir AdBluetillförseln blir det ingen minskning av NOx-utsläppen.