Sören Wictorsson är f d polis/trafikpolis och lärare på Polishögskolan med ansvar för specialistutbildningarna inom trafikområdet. I en debattartikel beskriver han den alarmerande situationen inom trafikpolisen.
Han ställer också frågan om det finns intresse hos organisationer och motorpress att ställa upp och manifestera för en starkare trafikpolis som ska styras av en nationell trafiksäkerhetsorganisation samt en kompetent polisledning inom trafiksäkerhets- och trafikbrottsarbetet.
Skulle du ställa upp?
Fick betala 115 000 för manipulerad färdskrivare
Förra tisdagen, den 24 januari, stoppades ett polskt lastbilsekipage av danska Tungvognscenter Syd i en rutinkontroll. I hytten befann sig två chaufförer och kontrollen avslöjade till en början oegentligheter av "lindrigare karaktär".
Regeringen i Parismöte om schysta villkor i åkeribranschen
Idag deltar representanter från den svenska regeringen på ett möte i Paris om arbetsvillkoren i åkeribranschen som den franska regeringen bjuder in till. Regeringsrepresentanter från Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Österike, Luxembourg och Italien medverkar.
Kommunen undersöker bulgarisk verkstad i Ljungby
Företaget är registrerat i Bulgarien och har ett antal egna dragbilar som trafikerar Sverige varför möjlighet till service och reparation här, enligt uppgift, behövdes. Snart stod det inte bara en handfull dragbilar utan en mängd ekipage med såväl kopplade trailers samt avställda sådana.
Indseth bojkottar Circle K av lojalitetsskäl
?De undergräver marknaden?
Åkeriet hade tankat Circle K i fyra år, men när Samat tog över bränsleleveranserna och satte in utländska förare, valde man ett annat bolag. De frågor åkeriet ställde till Circle K, fick svar som inte kändes tillfredsställande.
Positivt med proaktiva åklagare
Inom rättsväsendet, alltifrån polisen till domstolarna, händer mycket. Varje dag något att glädjas åt eller ? dessvärre ? att reta sig på. För att börja med något glädjande, till och med mycket glädjande, är att framhålla när åklagare proaktivt ligger på inom ett eftersatt område som gäller trafiksäkerhet.
Och på nyårsdagen är allt precis som förr…
Många är vi som stått där med champagneglaset vid midnatt på nyårsafton och lovat varandra både det ena och det andra. Nytt år, nya möjligheter och nya förhoppningar om ett "bättre år".
Dagen därpå slår vi upp dagstidningen eller (för all del) surfar in på någon nyhetssida på internet för att konstatera att allt är... precis som förr.
Engelske åkarens bortförklaringar höll inte i rätten:
Förare frias för dödsolycka – mekaniker och åkare fälls
Tre vuxna och en fyraåring omkom i en krock med lastbil och det visade sig att åkeriet inte haft ordning på vare sig papper eller service på fordonen samt saknade trafikansvarig. Olyckan inträffade i England men det kunde lika gärna ha skett här i Sverige då tillsynsmyndigheter inte längre kan kontrollera aktörerna som verkar i landet. Anmälningar om oegentligheter, leder sällan vidare och trafikpoliserna blir allt färre.
Bro riskerar haverera på E6 – vägen avstängd
Det är stopp i Trafiken i båda riktningarna på E6 mellan Kungsbacka norra och Sandsjöbacka. Trafiken leds om via Gamla E6 mellan Kungsbacka norra och Lindomemotet. Trafikverket uppmanar trafikanter att välja väg 158.
Europeisk operation mot kriminalitet på vägar – men inte i Sverige
Tio europeiska länder deltog i en internationell operation, Trivium 7, med fokus på att identifiera mobila kriminella aktörer som använder vägen för kriminell verksamhet. Rumänsk och Litauisk polis hjälpte till. Fångsten blev stor.
Men varför valde Sverige att inte medverka?