Under torsdagsmorgonen får redaktionen ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.
Kreiss om parkeringsproblemen:
Varför har ingen tagit kontakt med oss?
Parkeringsproblemen i Ängelholm fortsätter att eskalera och har under det senaste halvåret antagit oanade proportioner. Nedskräpningen ökar, bränsle tankas och tomgångskörningen är nu omfattande.
Irländare körde för fort – under ”vila”
Det Nordirländska ekipaget stoppades söder om Jönköping och man misstänkte bland annat en manipulerad färdskrivare. Ekipaget togs till verkstad för kontroll av färdskrivaren, men där hittade man inga konstigheter. Trots att färdskrivaren registrerat vila under körning.
Ny blåljusteknik ska rädda liv – inom räddningstjänsten
Flera tragiska dödsolyckor de senaste åren där brandmän förolyckats i trafiken visar att KTH-studenternas nya blåljusteknik behövs. Nu börjar de testa tekniken i både de södra delarna av huvudstaden och i innerstaden. EVAM System, som tekniken kallas, är ett nytt sätt att uppmärksamma bilister på annalkande utryckningsfordon.
Scania leder fullskaligt platooningprojekt
Scania har fått i uppdrag att utforma världens första projekt för fullskaliga självkörande lastbilskonvojer. Projektet baseras på företagets egen avancerade teknik för så kallad platooning. Lastbilarna kommer att transportera godscontainrar på allmän väg mellan två hamnterminaler i Singapore. Målet är köra konvojer med fyra lastbilar ? där de tre lastbilarna efter ledarfordonet är självkörande. I uppdraget ingår också att automatisera lastning och lossning.
Parkeringen ”ockuperades” – Men var det inte det vi ville?
Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...
SvD-rubrik tog fokus från sakfrågan
Ferrari-åkeriet: Ingen bra journalistik
I jakten på de stora aktörernas beställaransvar, blir underleverantörer emellanåt föremål för spekulationer när dessa används i denna jakt och när artiklar åtföljs av rubriker och bildval som ibland tar bort fokus från det egentliga målet.
Thomas Morell
Nyårskrönika – eller tankar inför det nya året
Så har då lugnet efter nyårsnatten infunnit sig igen, eller?
Kommer 2017 fortsätta i samma anda som 2016, eller blir det etter värre? Den som lever får se, sägs det!
Men, ska vi bara sitta och se på, eller kan vi tillsammans kraftsamla så till den milda grad att en förändring tvingas fram?
Volvo störst på tungt 2016
Volvo Lastvagnar blev största lastbilsmärket i Sverige med 41,8 procent marknadsandel. Konceptet med nyckelfärdig lastbil togs emot väl av marknaden och "Volvounika innovationer" fortsatte att driva försäljningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Högsta förvaltningsdomstolen:
84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift
Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.