Scania har fått i uppdrag att utforma världens första projekt för fullskaliga självkörande lastbilskonvojer. Projektet baseras på företagets egen avancerade teknik för så kallad platooning. Lastbilarna kommer att transportera godscontainrar på allmän väg mellan två hamnterminaler i Singapore. Målet är köra konvojer med fyra lastbilar ? där de tre lastbilarna efter ledarfordonet är självkörande. I uppdraget ingår också att automatisera lastning och lossning.
Parkeringen ”ockuperades” – Men var det inte det vi ville?
Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...
SvD-rubrik tog fokus från sakfrågan
Ferrari-åkeriet: Ingen bra journalistik
I jakten på de stora aktörernas beställaransvar, blir underleverantörer emellanåt föremål för spekulationer när dessa används i denna jakt och när artiklar åtföljs av rubriker och bildval som ibland tar bort fokus från det egentliga målet.
Thomas Morell
Nyårskrönika – eller tankar inför det nya året
Så har då lugnet efter nyårsnatten infunnit sig igen, eller?
Kommer 2017 fortsätta i samma anda som 2016, eller blir det etter värre? Den som lever får se, sägs det!
Men, ska vi bara sitta och se på, eller kan vi tillsammans kraftsamla så till den milda grad att en förändring tvingas fram?
Volvo störst på tungt 2016
Volvo Lastvagnar blev största lastbilsmärket i Sverige med 41,8 procent marknadsandel. Konceptet med nyckelfärdig lastbil togs emot väl av marknaden och "Volvounika innovationer" fortsatte att driva försäljningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Högsta förvaltningsdomstolen:
84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift
Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.
Razzia hos Södertäljeåkeri på annandagen
I juletider får man inte sällan oväntade gäster och igår, på annandagen, fick ett åkeri besök hemmavid av just långväga sådana. Det var däremot inte Tomten och hans renar som hade vägarna förbi.
Transportstyrelsen ångrade sig:
Otillåtet cabotage! – Nej förresten…
En turkiskregistrerad trailer med tysk dragare kom tom från Norge in till Sverige och blev efter sexton dagar stoppad i Västerås. Då det fanns en mängd brister, slutade det med att ekipaget klampades.
Ibland är juridiken knepig att förstå sig på
Brottmålsdomar kan vara mer eller mindre enkla att läsa och förstå. Inte minst för allmänheten. De flesta inser att våldtäkt (en brottsrubricering som för övrigt kan vara på väg att ersättas med sexuellt övergrepp) är en synnerligen integritetskränkande gärning för den som utsätts för ett sådant brott.
Likaså är det känt att bevisvärderingen i just dessa mål ofta är svår, inte minst mot bakgrund av att hela bevisbördan vilar på åklagarens axlar. Till det kommer att gärningen oftast äger rum mellan två personer i enrum utan några vittnen.