Den danska polisens "tunga grupper", Tungvognscenter, fortsätter frenetiskt sin jakt på transportfuskare. Vid en riktad kontroll mot yrkestrafiken i förra veckan, avslöjades ytterligare fyra chaufförer som manipulerat sina färdskrivare.
C vill införa ”malus” – för minskade utsläpp
Centerpartiet vill driva igenom bonus-malus-systemet för att få ner utsläppen från transporterna på våra vägar. Webb-intervjun med Kristina Yngwe (C), har på Facebook i dag väckt starka reaktioner bland branschfolk.
Fuskande holländare fick böta 220 000
I onsdags, den 9 november, stoppade Tungvognscenter Syd ett holländskt lastbilsekipage. Detta på grund av en hastighetsöverträdelse.
ADR-utbildare riktar kritik mot trafikpolisen
Polisen: ?Ger känslan av smutskastning?
ADR-utbildare riktar kritik mot kontroller utförda i Uppsala län och hävdar det handlar om felaktigheter och påtryckningar att erkänna på plats. Nu har han skickat en skrivelse till gruppchefen för området.
Hos Tungvognscenter behövs inga klampar
En hel del artiklar om danska Tungvognscenter har genom åren publicerats här på tidningen Proffs nätupplaga. Många läsare har applåderat den danska polisens hårda nypor och de skyhöga bötesbeloppen som drabbar fuskarna i branschen. Vi reste till Danmark för att titta närmare på deras tungkontroller.
Åklagaren fick applåder när
Rumänsk åkare fick böta 150 000 – i Sverige
Manipulerad färdskrivare gav det rumänska åkeriet en kännbar företagsbot från Östersundsåklagaren. Rubriceringen och det höga beloppet var ovanlig och väckte blandade reaktioner i olika läger.
Makedonier visade falskt förartillstånd – två gånger
I början av oktober stoppades ett bulgariskt lastbilsekipage av danska Tungvognscenter Syd vid Skærups rastplats. Bakom ratten satt en makedonsk chaufför som visade upp ett förartillstånd utfärdat i Bulgarien.
Fixemerekipage fast för otillåtet cabotage
Under måndagen stoppas ett bulgariskt trailerekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Förhöret med chauffören gav vid handen att han kört otillåtet cabotage vilket också Transportstyrelsen höll med om. Men när förskottet skulle betalas, protesterade speditören.
Kraven på mönsterdjup är bedrövliga
Väldigt många i vårt avlånga land vet att vi i Sverige ska ha godkända vinterdäck vid vinterväglag från 1/12 t.o.m. 31/3. När det gäller personbilar och släp så gäller det att släpet ska ha minst samma däck som dragbilen. Då gäller minst 3 mm mönsterdjup.
Men för tunga fordon så gäller lite andra regler!
Otillåtet cabotage i England – men inte i Sverige
Förra veckan stoppades i England ett ekipage som rapporterades för otillåten cabotagetrafik. Hade samma ekipage stoppats i Sverige, hade det rapporterats för olaga yrkesmässig trafik enligt Transportstyrelsens nya vägledning som trädde i kraft under oktober.