Transportstyrelsens nyligen publicerade tolkning av kombi- och cabotagetransporter fick många att höja på ögonbrynen. Tolkningen skiljer sig på åtminstone en väsentlig punkt från polisens och kan komma att innebära att en stor del av de transporter som hittills har rapporteras för olaga cabotage, i framtiden kan hamna på åklagarens bord ? som olaga yrkesmässig trafik.
Men vems tolkning är rätt? Enligt kommissarie Erling Andersson har ingen fel.
Fyra olagliga transporter avslöjade – på ett dygn
Västeråspolisen levererar tre fall som får sällskap av ett fjärde från Helsingborg. Detta under ett dygn i slutet av den gångna veckan. I Västerås funderar bilinspektören bland annat på varför det hyrs in utländska chaufförer när svenska förare går arbetslösa.
Transportstyrelsens tolkning försvårar ”cabotagejakt”
Polisen: "Väsentlig skillnad"
Olaga cabotage är ett samhällsproblem, säger logistikföretaget InterEasts vice vd. Regeringen skjuter till 75 miljoner för att stävja olagligheterna. I samma veva publicerar Transportstyrelsen ett dokument som ska ligga till grund för myndighetens tolkningar av hur man ska bedöma framtida cabotageärenden som kommer in via trafikpolisen.
? Om det är Transportstyrelsens tolkning som ska gälla, kommer det att skapa stora problem för oss, säger trafikpolis Sören Johansson i Helsingborg.
Friande dom för chaufför som kört på skylift och dödat målare
Göteborgs tingsrätt friar den 66-årige lastbilschaufför som åtalats för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död sedan han kört på en skylift i Göteborgsstadsdelen Kallebäck. Den målare som befann sig i liftkorgen kastades ur vid påkörningen och skadade sig så illa att han avled.
Schysta villkor blev för dyrt – för kommunen
Schysta villkor i upphandlingar är ett aktuellt ämne inom alla grenar av transportbranschen, tunga fordon som lätta. Stockholms stad beslutade i år att kräva schysta villkor när resor skulle upphandlas, men när anbuden kom in avbröts upphandlingen med motiveringen att det blev för dyrt.
Hans företag är certifierat mot olaga cabotage
Sternberg: "Slutkunderna får insyn"
InterEast Transport AB arbetar målmedvetet mot olagligt cabotage, de deltar i projektet "Transparenta Transporter" och är ett av få företag som är certifierat mot olagligt cabotage.
APM tar på sig ansvaret för hamnkaoset
På Port 4 i containerterminalen i Göteborgs hamn, upplever nu åkerier, chaufförer och hamnarbetare en frustration utan dess like med historiskt långa väntetider som går ut över bland annat ekonomi vilket skapar stress och dåligt humör.
IT-teknik ska stävja fusket
(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”
Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.
InterEast: ”Olaga cabotage måste stoppas”
Dåliga arbetsvillkor och osäker arbetsmiljö för chaufförerna, och en snedvriden konkurrenssituation. Det är följderna av olaga cabotage ? när utländska åkerier gör mer än tre inrikestransporter i Sverige inom loppet av en vecka utan tillstånd. Detta skriver logistikföretaget InterEast i ett pressmeddelande nu på morgonen.
Blandade känslor om Scaniaföretaget ”LOTS”
Scaniabolaget LOTS och Sveaskog inleder ett samarbete där LOTS ansvarar fo?r transportledning av rundvirke. Gunnarssons Åkeri menar att "LOTS är bara en procentare som sitter på ett avtal". Lindbloms Åkeri AB, som har kontrakt med LOTS menar att mycket har blivit bättre och att prisbilden inte har försämrats.