Schysta villkor i upphandlingar är ett aktuellt ämne inom alla grenar av transportbranschen, tunga fordon som lätta. Stockholms stad beslutade i år att kräva schysta villkor när resor skulle upphandlas, men när anbuden kom in avbröts upphandlingen med motiveringen att det blev för dyrt.
Hans företag är certifierat mot olaga cabotage
Sternberg: "Slutkunderna får insyn"
InterEast Transport AB arbetar målmedvetet mot olagligt cabotage, de deltar i projektet "Transparenta Transporter" och är ett av få företag som är certifierat mot olagligt cabotage.
APM tar på sig ansvaret för hamnkaoset
På Port 4 i containerterminalen i Göteborgs hamn, upplever nu åkerier, chaufförer och hamnarbetare en frustration utan dess like med historiskt långa väntetider som går ut över bland annat ekonomi vilket skapar stress och dåligt humör.
IT-teknik ska stävja fusket
(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”
Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.
InterEast: ”Olaga cabotage måste stoppas”
Dåliga arbetsvillkor och osäker arbetsmiljö för chaufförerna, och en snedvriden konkurrenssituation. Det är följderna av olaga cabotage ? när utländska åkerier gör mer än tre inrikestransporter i Sverige inom loppet av en vecka utan tillstånd. Detta skriver logistikföretaget InterEast i ett pressmeddelande nu på morgonen.
Blandade känslor om Scaniaföretaget ”LOTS”
Scaniabolaget LOTS och Sveaskog inleder ett samarbete där LOTS ansvarar fo?r transportledning av rundvirke. Gunnarssons Åkeri menar att "LOTS är bara en procentare som sitter på ett avtal". Lindbloms Åkeri AB, som har kontrakt med LOTS menar att mycket har blivit bättre och att prisbilden inte har försämrats.
Anders blev påkörd – och nerslagen
Bilisten: ?Försöker du döda mig, din jävel?
Körfältsbytet från höger till vänster, slutade för Anders "Snowman" Ekmark med sammanstötning, misshandel, skador och utdragen utredning om vållandet eftersom motparten har en helt annan version av händelseförloppet.
Olaglig transport körde på uppdrag av Daniel Gustafsson
En rumänsk dragbil med svensk trailer, som kör på uppdrag av Daniel Gustafsson International Transport i Jönköping, hade lastat virke vid Bråviken och även om godset skulle gå på export, handlade den aktuella transporten om en ren inrikeskörning.
Vid Göteborg tog resan slut.
Delsegrar för Lundgren i EU
Högre krav på lättlastare och cabotage?
Målmedvetet arbete i EU-utskottet för transport och turism, tvingar nu EU-kommissionen att ta upp och åtgärda problem som rör 3,5-tons lastbilar samt cabotagetrafik. Peter Lundgren driver dessa frågor hårt och har nu skördat två delsegrar.
Chaufförerna parkerar – levererar till fots
Idag började DB Schenker att leverera varor till butiker, restauranger och kaféer till fots, istället för med lastbil, på gatorna mellan Kungstorget och Kyrkogatan i nord och syd och Östra och Västra Hamngatan.
- Det ska bli spännande att testa om detta sätt att leverera varor kan vara framtidens distributionssätt i våra stadskärnor. Det är ett lyft för gatumiljön att slippa lastbilar på gågatorna samtidigt som vi minskar våra CO2-utsläpp, säger Hanna Melander, miljöchef på DB Schenker.