Nu vill RHA i England ha längre och tyngre lastbilar, men möts av kritik från dem som lobbar för mer gods på järnväg och båt.
Märklinfantasterna har kört i diket
Artikelförfattaren är i sitt inlägg starkt kritisk till att regeringen kommer att begränsa 74-tons bruttovikt till endast vissa vägar. Han menar att "Märklinfantasterna" i regeringen kört "fullständigt i diket".
JOAB levererar rekordmånga sopbilar
JOAB har tillsammans med Rich Steen AS, levererat närmare 50 sopbilsaggregat till Veireno i Oslo. Bilarna kommer samla in hushållsavfall i hela Oslo som entreprenören Veireno fått kontrakt på.
Turkisk lastbil med magnet fast i Danmark
En turkisk lastbil blev i tisdags stoppad av Tungvognscenter Syd i en rutinkontroll i danska Padborg. Polisen kunde avslöja att den 42-årige chauffören, även han hemmahörande i Turkiet, hade en magnet i bilen och en närmare undersökning gjorde att man misstänkte att mannen hade använt den för att sätta färdskrivaren ur funktion ? vid flera tillfällen.
Källa: ”Bring vill säga upp 2 500”
Bring: ?Alldeles fel?
Bring vill säga upp ett stort antal anställda. Initialt har siffran 200 nämnts från Brings sida, men annan information gör gällande att det kan röra sig om många fler.
74 ton blir möjligt i mars
Regeringen har nu beslutat om en lagrådsremiss rörande införandet av trafik med 74 tons lastbilar i Sverige, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt. Förslaget kommer ingå i en bredare godstrafikproposition, där regeringen även kommer lämna förslag som främjar godstransporter med järnväg och sjöfart.
? Det är glädjande att vi tar ytterligare ett steg i arbetet med hållbara lastbilstransporter, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Bygdevägarna anmäls på nytt – efter olycka
Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.
NTG-ekipage fast för olaga cabotage – klampades
- Bilen har inte lämnat landet sedan i juli
Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.
Risken att ertappas av en trafikpolis är nära noll procent
Fick ett mejl från en erfaren polis i Stockholm som hade läst en av mina många krönikor i Proffs om stora brister i polisens trafikövervakning. Innehållet känns både bekräftande och otäckt vad gäller mina farhågor. Till exempel att det kan löna sig att neka i sten för den som mot förmodan skulle råka fastna i en poliskontroll i trafiken.
Som att bygga en lekplats på ålderdomshemmet
Det var som vanligt en riktigt trevlig upplevelse att besöka lastbilsmässan med stort "L". Många kära återseenden, minst lika många nya bekantskaper och ett fyrverkeri av intressanta produkter och nyheter. En dröm för en tidningsgubbe, med andra ord.