Regeringen har nu beslutat om en lagrådsremiss rörande införandet av trafik med 74 tons lastbilar i Sverige, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt. Förslaget kommer ingå i en bredare godstrafikproposition, där regeringen även kommer lämna förslag som främjar godstransporter med järnväg och sjöfart.
? Det är glädjande att vi tar ytterligare ett steg i arbetet med hållbara lastbilstransporter, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Bygdevägarna anmäls på nytt – efter olycka
Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.
NTG-ekipage fast för olaga cabotage – klampades
- Bilen har inte lämnat landet sedan i juli
Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.
Risken att ertappas av en trafikpolis är nära noll procent
Fick ett mejl från en erfaren polis i Stockholm som hade läst en av mina många krönikor i Proffs om stora brister i polisens trafikövervakning. Innehållet känns både bekräftande och otäckt vad gäller mina farhågor. Till exempel att det kan löna sig att neka i sten för den som mot förmodan skulle råka fastna i en poliskontroll i trafiken.
Som att bygga en lekplats på ålderdomshemmet
Det var som vanligt en riktigt trevlig upplevelse att besöka lastbilsmässan med stort "L". Många kära återseenden, minst lika många nya bekantskaper och ett fyrverkeri av intressanta produkter och nyheter. En dröm för en tidningsgubbe, med andra ord.
Överlastad bil försvann – men det kostar ändå
Lastbilen hade varit avställd sedan 2012, hade 5,5 tons överlast, skåpet hölls ihop av spännband och ett framdäck var torrt och sprucket. Det ledde till tekniskt körförbud och klampning med särskilda villkor. Sedan gick allt fel och bilen försvann ut ur landet. Det blev dock inte slutet på detta händelserika fall.
Tivoliärendet läggs ner?
Likhet inför lagen – en kostnadsfråga
Varje gång en åklagare bestämmer sig för att lägga ner ett trafikärende som är "bara ett bötesbrott", slutar likhet inför lagen att gälla och alla som vistas på vägen utsätts för fara när inkompetenta eller påverkade förare tillåts framföra tunga fordon. Nu har det hänt igen.
Dyrt "jubileum":
Åkeri struntade i vägavgift – för tionde gången
Danska Tungvognscenter Syd kontrollerade för drygt en vecka sedan en lastbil tillhörande en lettisk transportfirma. Under kontrollen visade det sig att åkeriet inte hade betalat vägavgiften. Och det var inte första gången man åkte fast för det brottet...
Två förare fast utan YKB – får böta 500(!)
Under måndagen stoppas två ekipage med endast ett kort mellanrum. Ekipagen kördes av två makedonska chaufförer ? som båda saknade Yrkeskompetensbevis, YKB. För att sakna en utbildning som kostar 15 000 kronor (här i Sverige) ? får de båda nu böta 500 spänn. Om de nu faktiskt inte har genomfört utbildningen, vill säga. Det är ytterst svårt för svenska myndigheter att kontrollera medborgare från flertalet europeiska länder, om de verkligen har YKB.
Het debatt om beställaransvar i Malmö
Transportpolitisk debatt på temat beställaransvaret hölls i Malmö och gav både sting och hetta för, även om man är överens om mycket, finns tydliga skiljelinjer mellan såväl lösningar som värderingar.