Sveriges Åkeriföretag välkommar de förslag som EU nu lyfter fram för att öka trafiksäkerheten för tunga transporter, minska föroreningarna och förbättra de sociala vilkoren för de anställda. Men det finns också områden som man är mer tveksamma till.

Sveriges Åkeriföretag välkommar de förslag som EU nu lyfter fram för att öka trafiksäkerheten för tunga transporter, minska föroreningarna och förbättra de sociala vilkoren för de anställda. Men det finns också områden som man är mer tveksamma till.
Påbyggare, skogsåkare och flera med dem, är tydliga angående BK4-vägarna: "Vi vill ha besked!". Nu ser det ut som att beskedet kommer att dröja eftersom Trafikverket ännu inte nåtts av nya direktiv från regeringen efter riksdagsbeslutet i våras. Vad ska åkarna investera i? Vad ska påbyggarna bygga? När ska de göra det?
Och varför har direktiven inte kommit?
Flera kända namn i årets hetaste debatt i Ljungby den 16 september, men andra namn kan överraska. In i det sista arbetar arrangören med att skapa en panel med tyngd och relevans. Intresset att delta har varit påtagligt bland dem som kan påverka utvecklingen.
Under nätterna onsdag 30/8 samt torsdag 31/8 kommer det att vara mötande trafik i tunneln från klockan 21:30 till 05:00. Runt 20 minuter omedelbart efter 21.00 och efter 05.00 kan det därför uppstå kortare väntetider i betalstationen i samband med omläggningen av trafiken.
Transportbranschen både delar och påverkas av problemen som finns till sjöss och i hamnarna. Förhållandena på utflaggade fartyg har bekämpats länge, men nu har en världsunik tjänst skapats med syfte att få ordning på först svenska hamnar och sedan kan metoden användas internationellt.
YrkesAkademin har upphandlat DAF-lastbilar för sin tunga trafikutbildning, och köper initialt 20 dragbilsekipage.
? Vi fick ett väldigt bra helhetspaket och ser detta som en långsiktig relation, säger Jan Larsson, VD för YrkesAkademin.
Transportstyrelsens besked är kristallklart: Utan trafiktillstånd får man inte köra, men hos en av transportörens kunder anser man uppenbarligen inte att den regeln är till för att följas. Företagets logistikchef kommenterar:
- För mig spelar det ingen roll.
Till helgen, fredag-lördag 25-26 augusti, arrangeras Trailer Trucking Festival, årets tyngsta lastbilsevent på den klassiska motorbanan Mantorp Park utanför Linköping. Arrangören utlovar ett späckat tvådagarsprogram där nytta förenas med nöje.
Den 5-9 september arrangeras COMTRANS 2017 på Crocus Expo Center i Moskva. Utställningen arrangeras vart annat år växelvis med IAA Nutzfahrzeuge i Hannover och går nu för 13:e gången. På mer än 40 000 kvadratmeter samsas över 200 utställare från 18 länder.
Den 16 september anordnar Truckers International Association, TIA, en debatt på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Debatten kommer att hållas på Ljungbystopp i samband med invigningen av en ny lastbilsparkering.
Till panelen har man bjudit in representanter för såväl riksdagspartierna som för trafikpolisen, Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag och åkeribranschen.
Och som moderator har man engagerat en före detta rikspolischef!