Ett åkeriföretag från danska Nysted dömdes idag av Sønderborgs tingsrätt till böter för att ha anlitat en chaufför som inte var anställd i åkeriet, något som strider mot dansk lagstiftning.
Klampades för fusk med helgvilan
Två förare från Litauen chansade på att strunta i helgvilan. Något som inte gick hem. Istället blev det en klamp på hjulet samt rast och vila på stället.
Nu är det klart!
Transportavtalet: Arbetsgivaren ska betala YKB
Under måndagen träffade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) och Svenska Transportarbetareförbundet överenskommelse om nytt avtal för åkerier och terminaler. Förhandlingar har pågått vid ett flertal tillfällen under två månaders tid. Avtalet följer det tidigare etablerade märket på arbetsmarknaden och det gäller i tolv månader. Avtalet omfattar cirka 45 000 arbetstagare.
1, 2, 3, 4, 5, 6...
Volvo Cars vill inte kommentera årets sjunde överlast
Volvo är en av världens säkraste personbilar. Men många av Volvo Cars transporter till fabriken i Göteborg är allt annat än trafiksäkra. Polskregistrerade 3,5-tons lastbilar på väg till Göteborgsfabriken stoppas i parti och minut av trafikpolisen, med överlaster (hittills) på allt mellan 11 och 388 procent. Sju transporter har i år, fram till i onsdags, stoppats i Helsingborg.
Tänker Volvo Cars agera eller ska vi tolka det som att man anser överlastade bilar är okej?
SÅ kallar till krismöte om rattfulla chaufförer
Med anledning av den senaste veckans allvarliga händelser där förare av tunga fordon varit grovt påverkade av alkohol, kallar Sveriges Åkeriföretag Skaraborg till ett krismöte nu på måndag.
- Situationen är mycket allvarlig och medias allt tätare rapporter om grovt rattfylleri i tunga fordon visar på en synnerligen allvarlig situation, säger Patrik Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig hos Sveriges Åkeriföretag.
Sverigeåkarna:
Enighet innan det är för sent!
Vi ställer och tar ledigt 3-5 dagar så att etablissemanget får se följderna av sin nonchalanta behandling av den svenska åkeribranschen.
Sverige – numera laglöst trafikland?
Polisen har fått väsentligt många fler uppgifter på senare tid som en följd av bland annat flyktingsituationen. Det är därför förståeligt att krafterna inte räcker till för allt som är viktigt. Om än beklagligt.
Vi vet att rikspolischefen vill ha fler poliser. Vi får se hur det blir.
Varför denna ovilja mot skärpt beställaransvar?
Har Jesus tagit anställning hos Transportstyrelsen?
Man kan inte annat än förundras över den samhällsutveckling vi har sett de senaste åren. Är det verkligen ingen som ser att vårt land, och för all del även EU, faller ihop inifrån. Varför är det så sagolikt svårt att ingripa mot kriminell verksamhet?
Hur har våra politiker tänkt att vårt välfärdssystem skall fungera om den svarta ekonomin tillåts öka? Utvecklingen är, åtminstone för oss vanliga medborgare, både häpnadsväckande och skrämmande! Låt oss betrakta de senaste dagarnas händelser:
Litauens ambassadör lovar att ta upp parkeringsproblem med sin regering
- Och Proffs följer med svensk chaufför till Girteka
I sociala media nämns korruption, underbetalda chaufförer, fattigdom och illojal konkurrens inte sällan i samma andetag som Litauen. Litauens ambassadör berättar här för oss om landets förutsättningar i transportnäringen.