750 hästar, 22,7 meter lång och får väga 74 ton, så ser ekipaget ut som ska rulla mellan Höganäs AB och hamnen i Helsingborg under en testperiod. Målet är att minska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med mer än 35 procent genom att öka lastmängden per fordon. För att uppnå detta, krävs längre och tyngre fordon.
Hopp för den svenska modellen i nytt utstationeringsdirektiv
För endast några dagar sedan, läckte det ut att reformen för Utstationeringsdirektivet skulle komma att innehålla förslag som gick helt på tvärs med den "svenska modellen". Och så var det också - och när det läckte ut, blev de politiska reaktionerna starka. Genom hårt arbete och ståndaktighet, fick man kommissionen den 8 mars, att ändå anta förslaget som bland andra Sverige vill ha.
GDL-chef vill införa lärlingslön enligt dansk modell
Henrik Holm, vd för GDL i Helsingborg, tycker att lärlingssystemet i Danmark borde tillämpas i Sverige och han vill också att elever ska få mer praktiktid. Allt för att undvika att gymnasieskolor ska konkurrera med den reguljära arbetsmarknaden.
DSV-sänkning blev droppen – Kalnaes bilar slutar
Den 11 januari gjorde DSV Road AS i Norge en prissänkning för de norska inrikestransportörerna i syfte att bevara inrikesfunktionen. Sänkningen blev åtta procent för dragbilarna som kör Partiproduktionen i hela Norge och 15 procent för distributionsbilar lokalt i Arendal.
Transportfusk slutade med böter på 180 000
En bulgarisk åkare dömdes idag av rätten i danska Kolding till böter på 101 500 danska kronor, vilket motsvarar cirka 130 000 svenska. Den bosniske chauffören kommer inte heller undan, utan får också känna på den danska dynamiten.
Vos Logistics ”superekipage” kördes olagligt
Scanias Transportlaboratorium har sedan den 1 juli 2014 kört med fordonskombinationer på nästan 32 meter. Sedan årsskiftet körs ett likadant ekipage i ett projekt med Vos Logistics-profilerade fordon, där AlGuns Åkeri AB står för dragbil och förare. Tills nu. Vos Logistics ekipage håller sig nämligen inte inom ramen för föreskriften som medger de extra långa kombinationerna ? och i Helsingborg fick projektet därför ses som avslutat. Åtminstone för tillfället.
Lagligt eller inte?
Meningarna går isär om olycksalig körövning
När Proffs för knappt två veckor sedan rapporterar att en lastbil, under övningskörning, vält med en gruslast och skrev att körningen inte utförts lagligt, rördes känslor upp och flera personer tyckte man skulle ?se mellan fingrarna?.
Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag är dock inte riktigt med i det resonemanget. - Det går inte att kalla det en "intern körning" bara för att man känner varandra.
Tommy Jonsson, Transport avd 20:
Utstationeringsdirektivet är ett svek
EU:s reformering av utstationeringsdirektivet är ett svek och vi blir förda bakom ljuset, säger Tommy Jonsson, Transports avdelning 20 i Jönköping som nyss kommit hem från Bryssel.
Vänsterpartiets Linda Snecker:
Cabotagepolis – ”en nödvändig satsning som måste göras skyndsamt”
Nyligen skrev vi om att Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna har gjort klart att det måste satsas rejält på polisen inom alla dess områden, inte minst på trafikpolisen.
Proffs har pratat mer med Linda Snecker (V), som härmed får möjlighet att utveckla sina och partiets tankar ytterligare.
Caterpillar lägger ner lastbilsproduktionen
Efter fem år av nästan obefintlig försäljning har Caterpillar Inc. meddelat att hela CT660-serien upphör. Bolaget skyller på "nuvarande affärsklimat i lastbilsindustrin". Märkligt eftersom 2015 försäljningsmässigt var ett toppår i USA med 247 797 nya tunga bilar jämfört med 196 922 året innan.