I början av november 2015, säger såväl DFDS i Göteborg som DSV Transport i Landskrona, upp avtalen med åkeriet MakSwed. För några dagar sedan, kom det nytagna bilder på MakSwed med en DSV-trailer.
Vänsterpartiet vill ha specialenhet mot olaga cabotage
Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna tagit rygg på polisen och föreslår satsningar över ett brett spektra inom den polisiära verksamheten. Trafikpolisen är glädjande nog inte bortglömd.
Sju cabotageärenden till Transportstyrelsen i februari
? Samtliga har betalat
Totalt under 2015 och fram till och med den siste februari i år, har poliser och bilinspektörer runtom i landet ertappat 83 transporter som man misstänker har kört olaga cabotage.
Under januari och februari i år har Transportstyrelsen fått in tolv ärenden, varav sju under februari månad.
Åkeriföretag granskade efter tecken på fusk
Skatteverket granskade under förra året ett hundratal åkeriföretag i en särskild kontroll. Utredningarna ledde till höjda skattebelopp på 44 miljoner kronor och till att ytterligare kontroller av ett tusental chaufförer har inletts. Resultaten sammanfattas i en ny rapport från Skatteverket.
Schenkerekipage rapporterades för olaga cabotage
Den 29 februari klampades ett Schenkerekipage av Helsingborgspolisen. Otillåtet cabotage och sanktionsavgift. Kombitrafik säger transportören EUT Transport & Logistik AB i Örebro, som trots invändningarna inte hade något annat val än att betala in 40 000 kronor i förskott till staten.
Mercedes i historisk jätteorder – 1 000 Actros till Girteka
Mercedes-Benz Trucks har fått sin historiskt största order i östra Europa. 1 000 Mercedes-Benz Actros dragbilar med Euro 6-motorer (OM 471), går till Litauen.
Pettersson (S) – ”praktikant” på nordlig mjölksväng
Trafikutskottets Leif Pettersson (S) är idag inte ute på hal is när han åker med Anders Zeidlitz på en 70-mils tur i nordligaste Sverige med mjölktankbil.
Agorà MT besökte EU-högkvarteret
Italiensk delegation i Bryssel gav röst åt Här stannar Sverige
Här Stannar Sverige, HSS, röst har åter hörts i Bryssel då deras italienska motsvarighet 23 februari var på möte i Bryssel och förde fram för dem och HSS gemensamma krav.
Transportindustriförbundets vd:
Lika villkor är önskvärt – om man kan komma överens
Svenska Transportindustriförbundets, STIF, vd Göran Arkler vill inte att företag ska kunna hållas ansvariga genom hela transportkedjan utan det ska räcka med ett led åt gången.
Med förutsättningslösa och kritiska glasögon
Trafikmiljön är onödigt tuff. Tuff som förare i trafiken är den som färdas aggressivt och hänsynslöst. Som egoistiskt vill fort, fram och helst också emellan. Även om det innebär trängning. Som tycker att trafiknormer och lagreglering är till för andra. För trafikanter som är nybörjare i trafiken eller som har mindre körvana. Ibland kallas sådana individer ?bromsklossar? eller liknande nedsättande uttryck av de hänsynslösa. Ty den rätten anser dessa ofta självhävdelseberoende typer sig ha.