TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Representater från Här stannar Sverige fanns på plats inför måndagens förhandlingar.Fotograf: Heidi Bodensjö

?Makedonfallet? i Hovrätten

Togs med falska handlingar – skyller på omfattande korruption

Proffs var först ut att skriva om fallet med den makedonske föraren som vid en poliskontroll visade upp falska handlingar. När vi senare följer upp med artikeln om den friande domen i Sundsvalls tingsrätt, rann bägaren över hos landets chaufförer och åkare, vilket blev startskottet för "Här stannar Sverige".
När Hovrätten under måndagen prövade fallet med den makedonske föraren med falska handlingar som förra hösten friats i tingsrätten, kom bataljen att utspelas mellan att föraren borde ha förstått att dokumenten var falska å ena sidan och å andra sidan den politiska situationen i Bulgarien med tyngdpunkt på korruption, som gör det svårt att just kontrollera exempelvis äktheten i dokument.

Borde åklagare vara lite tuffare?

Inte sällan riktas kritik mot åklagare för att ta för lätt på uppgiften att rättsligt tackla trafikbrotten. Det kan gälla någon förare som gravt påverkad har hanterat sitt tunga fordon klumpigt och där "alla" förstår att det är just bilens förare som varit berusad.
Likväl har åklagare ansett att åtal ej ska väckas eftersom brott inte kan styrkas. Eller kan fråga vara om utländska förare som påstås alldeles för enkelt klara sig undan straffansvar i Sverige. Inte minst anmärkningsvärt är det ? tycker "alla" ? eftersom svenska förare under utlandskörning behandlas mycket tuffare.

Finns egentligen viljan att stävja buset?

Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ?illojal konkurrens?. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?