Vänsterpartiet tar rygg på trafikpolisen
Vänsterpartiet vill satsa 50 miljoner kronor på den viktiga verksamheten och dessutom föreslår man en specialenhet mot cabotagefusket.
På Statoil i Charlottenberg, har man kontakt med Vlantana om deras parkerande på stationens parkeringsplats. Tankar fordonen, får de stå där. Nu har dieselpriset i Norge gått ner och därför tankas det mer där varför överenskommelsen verkar hänga i luften.
Bring i Sverige har en lastvagnsflotta på över 300 tunga lastbilar. Nu investerar man i 52 nya Volvobilar som kommer att köras på HVO. HVO fungerar som vanlig diesel och minskar CO2-utsläppen med upp till 90 procent, vilket är tänkt att göra Brings vägtransporter "grönare".
Näringsförbud omvandlat till samhällstjänst, konkurser och åter konkurser i kölvattnet på Roland Tufvessons företagssatsningar har lett till många förares umbäranden då de blivit utan ersättningar. Senaste konkursen ägde rum i februari i år då hans RTL Transport & Logistik till sist föll.
Nu är Tufvesson på väg tillbaka som företagare igen.
Ubers verksamheter fortsätter att ifrågasättas internationellt och även i Sverige där nu 27 mål varit uppe i tingsrätten och fått dagsböter på mellan 40-70 kronor. Det finns all anledning för transportbranschen att följa taxis kamp mot bland annat UberPop.
Lastbilschauffören begick två stölder av dyra maskiner i Danmark på uppdrag av den rumänska polisen. Frias av domstolen, men begäran om att maskinerna ska återlämnas, har hittills inte hörsammats av den rumänska myndigheten.
Lastbilar ockuperade parkeringsplatsen runt Shell Sandsjöbacka i Mölndal. Proffs talar med Vlantanas chef: "Det visste jag inte." Och vi TV-intervjuar Girteka: "Vi har gjort så fel tidigare."
Full aktivitet råder inom trafikpolisens verksamhet. Falska körkort, rattfyllor och överlast tillhör dessvärre vardagen för dem. Under den gångna veckan har till exempel Helsingborgspolisen avslöjat tre falska körkort, en "tung" rattfylla, överlast samt en chaufför utan tillstånd att arbeta i EU.
750 hästar, 22,7 meter lång och får väga 74 ton, så ser ekipaget ut som ska rulla mellan Höganäs AB och hamnen i Helsingborg under en testperiod. Målet är att minska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med mer än 35 procent genom att öka lastmängden per fordon. För att uppnå detta, krävs längre och tyngre fordon.
För endast några dagar sedan, läckte det ut att reformen för Utstationeringsdirektivet skulle komma att innehålla förslag som gick helt på tvärs med den "svenska modellen". Och så var det också - och när det läckte ut, blev de politiska reaktionerna starka. Genom hårt arbete och ståndaktighet, fick man kommissionen den 8 mars, att ändå anta förslaget som bland andra Sverige vill ha.