Klampning ”på riktigt” – 24-timmarsgränsen försvinner
Tidsgränsen för klampning, som idag är 24 timmar, kommer att försvinna.
- Ett litet steg för mänskligheten men ett stort och viktigt steg för åkerinäringen och trafiksäkerheten, kommenterar en glad Erika Svanström, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag, SÅ.
Här klampas bilen som smet från norsk kontroll
Trots att den makedonske chauffören fick order om att stanna kvar på Statens vegvesens kontrollplats på Svinesund, valde han att köra därifrån. Han körde till Sverige, där han fick nya transportuppdrag ? trots allvarliga brister på dragbilen. Men i Helsingborg blev det stopp för fortsatt färd. En månad efter händelsen i Norge.
Bärgningsarbetet kunde ha slutat i katastrof
TMA-skydd räddade liv på 73:an
Arbetsmiljöverket fortsätter att rulla ut det så kallade bärgarförbudet, med krav på TMA-skydd för servicearbete på väg. Förbudet behövs och det gör helt klart nytta konstaterar Rickard Svantesson från J B Bilbärgning AB som nyligen var med om ett otäckt tillbud där en kranbil körde rakt in i skyddsfordonet under ett bärgningsarbete. En kraftig kollision som kunde ha slutat i katastrof.
Irländare fick dryga böter i dansk storkontroll
Syd- och Sönderjyllandspolisen, Sydöstjyllands polis och Tungvognscenter Syd, som är polisdistriktens experter på tung trafik, inledde under onsdagsförmiddagen en omfattande aktion med trafikkontroller tvärs över hela Syd- och Sönderjylland. För en irländsk chaufför slutade dagen med en saftig räkning och sex månaders förbud att köra i Danmark.
Trafikpolis ger svidande kritik till Ygeman och Svensson-Smith
Läs brevet ? exklusivt i PROFFS
Polisen har genomgått en omfattande omorganisation som under hela resans gång, i stora delar kritiserats av dem det berör ? poliserna. Ett segment som känner sig särskilt utsatta nu, är trafikpoliserna som befarar att de snart inte längre finns. Nu har man fått nog och bägaren inte bara rinner över ? den flödar över.
Läs polisens brev till de ansvariga ministrarna - exklusivt i PROFFS nättidning!
Trafikutskottet vill ha:
Klampning ”på riktigt”, tyngre ekipage och flexiblare körtidsregler
Trafikutskottet anser att det bör vara möjligt att hindra ett fordons fortsatta färd under mer än 24 timmar. Utskottet vill också att lastbilar upp till 74 ton ska tillåtas på de allmänna vägar där bärigheten tillåter det. Utskottet föreslår även att möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotiderna ska ses över.
Lastbilen som fick norrmännen att rasa
Vad är väl dieselstölder, ?yrkesförare? med falska körkort och andra olagligheter som i sin förlängning kan riskera livet på oss alla som vistas i trafiken, jämfört med en lättklädd kvinna på en hyttsida?
En avporträtterad skådespelare med ett körsbär i munnen är uppenbart det värsta som kunde inträffa...
Dramatisk ökning av lastbilsstölder
Enligt Larmtjänst har 76 större lastbilar, med kapacitet att dra tung och dyrbar last, blivit efterlysta hittills i år. Detta är en ökning jämfört med samma period 2014 då det efterlystes 37 liknande lastbilar.
Mercedes introducerar HAD – hydraulisk framhjulsdrift
Vid en presentation i Stuttgart under måndagen visade Mercedes sitt nya hjälpaggregat för temporär allhjulsdrift. Systemet kallas HAD vilket står för Hydraulic Auxiliary Drive - hydraulisk hjälpdrift.