DEBATTARTIKEL
Fordonet på bilden har inget med debattartikeln att göra.Fotograf: Scania

GEGÖ & ENGSTRÖM:

Speditörernas prispress riskerar fälla svenska åkerier

För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.

Håll hårt i dirigentpinnen, Dan Eliasson!

Skriver denna krönika strax före årsskiftet samtidigt som jag lyssnar till vettiga och sakkunniga synpunkter i P1 av professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold om renlighet, bakterier och allergier. Finns ingen anledning vara dammfanatiker och tro att några dammtussar i bostaden skulle vara skadliga. Städa mindre och känn dig aldrig stressad bara för att du ser några dammtussar! De är helt ofarliga och samlar inte bakterier. Känns tryggt och avslappnande att höra hennes trösterika ord.
Tack, Agnes!

MRF & Bil Sweden:

Fordonsskatterna är inte relevanta

Enligt ett riksdagsbeslut bör de skatter som tas ut av trafiken och som är trafikpolitiskt motiverade motsvara trafikens samhällsekonomiska marginalkostnader. En VTI-rapport visar dock att biltrafikens kostnader länge har överskattats och att de skatter som en familj med bil betalar är dubbelt så höga jämfört med vad som kan motiveras av dess kostnader.
Därför startar nu MRF (Motorbranschens Riksförbund) och BIL Sweden en långsiktig informationskampanj kring bilskatterna i syfte att göra allmänheten medveten om missförhållandet.

Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD). Foto: Socialdemokraterna och Göran Rosengren

PROFFS bjuder på långläsning:

S och SD anser att enighet är viktigt – men…

Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) ska vara transportbranschens "starka män" i Bryssel. Båda har kraft och potential var för sig och tillsammans kan de bilda ett starkt team på bred front för vår sak. "Här stannar Sverige" kräver bland annat att de båda ska samarbeta med varandra. Men, hur går det med samarbetet? Ganska illa verkar det som. Redan när Proffs vill boka en gemensam intervju med dem båda, blir det ett nej.