Bioetanol är den överlägset mest miljöeffektiva tekniken för förnybara drivmedel när det gäller att minska koldioxidutsläppen från tunga fordon visar en stor studie genomförd i Stockholm.
Flera fall av olaga cabotage har passerat ?steg två?
Nu har Transportstyrelsens kvarnar börjat mala
Den som följt rapporteringen här i Proffs nätupplaga, vet att polisen på senare tid har stoppat flera utländska ekipage och kvarhållit dessa tills sanktionsavgiften har erlagts. Ofta handlar det om olaga cabotage, där sanktionsavgiften ligger på 40 000 kronor.
I flera av de fall vi skrivit om, har Transportstyrelsen nu överprövat polisens beslut.
Bulgar fick betala sanktionsavgift
Olaga cabotage avslöjat vid Vansbro
I onsdags på förmiddagen stoppade polisen, region Bergslagens trafikgrupp 3, en bulgarisk dragbil med en finskregistrerad trailer på riksväg 66 i Vansbro.
Nu är det avtalsenliga chaufförslöner som gäller hos Elgiganten
Elgiganten har tecknat nytt transportavtal med tio nordiska transportföretag som tar över alla utgående transporter från Elgigantens Nordiska Distributionscenter i Jönköping till över 390 varuhus och hemkörningshubbar i hela Norden med start nu i februari.
Fängelse och inreseförbud för chaufför med falska handlingar
Klockan 11.20 idag, den 3 februari, meddelade Falu tingsrätt sin dom mot den åtalade bosnisk/kroatiske lastbilschauffören, född 1972, som använt ett falskt kroatiskt pass under sina körningar med en svenskregistrerad lastbil för ett Norrköpingsåkeri.
Lundgren nominerad till MEP Awards
För elfte året i rad, delar Parliament Magazine´s i Bryssel ut sitt årliga MEP-pris då medlemmar av EU, såväl återvändande som nya, tilldelas pris för exceptionella framgångar. En av de nominerade är Peter Lundgren (SD).
Orimlig sanktionsavgift sänktes av Kammarrätten
Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktigad färdskrivare.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall håller med och sätter ned avgiften till 20 000 kronor.
GEGÖ & ENGSTRÖM:
Speditörernas prispress riskerar fälla svenska åkerier
För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.
Håll hårt i dirigentpinnen, Dan Eliasson!
Skriver denna krönika strax före årsskiftet samtidigt som jag lyssnar till vettiga och sakkunniga synpunkter i P1 av professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold om renlighet, bakterier och allergier. Finns ingen anledning vara dammfanatiker och tro att några dammtussar i bostaden skulle vara skadliga. Städa mindre och känn dig aldrig stressad bara för att du ser några dammtussar! De är helt ofarliga och samlar inte bakterier. Känns tryggt och avslappnande att höra hennes trösterika ord.
Tack, Agnes!
Tänk om småländska åkerier slapp betala böter!
Knappt har vi hunnit svälja den sista biten julskinka förrän det är dags igen. Nu har kampanjen dragit igång igen, fast med något ?reducerad? intensitet. Varje tisdag och torsdag klockan 12 och 24, stannar lastbilarna. Något man tänker göra fram till påsk.