När "Här Stannar Sverige" drog igång, dröjde det inte länge förrän även taxibranschen hakade på med "Här Stannar Taxi för Sverige". Överetablering, låga ersättningar för åkerierna, avsaknad av kollektivavtal, svarttaxi och oinfriade löften från politiker är bar en del av taxibranschens problem som leder till stressade och trötta förare. Detta är något vi alla tyvärr kan känna igen.
Här stannar Sverige den 20 december
Den 20 december planeras ett antal manifestationer inom ramen för "Här stannar Sverige", runtom i landet. Proffs har sammanställt platserna.
Saknar ni något evenemang? Skicka info till "red@vagpress.se" så kompletterar vi artikeln.
Här stannar Sverige – i riksdagen
Som en effekt av "Här stannar Sverige"-aktionen, öppnade trafikutskottet upp dörrarna för åkerinäringen. Åkarna Jan Ohlsson, Håkan Alexandersson och Johan Kullgren, chauffören Peter Johansson, Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg samt de fackliga representanterna Freddy Welle och Magnus Falk, fick då möta trafikutskottets ledamöter från både regeringssidan och alliansen.
- Det gick jättebra, de lyssnade verkligen på oss, berättar Johan Kullgren.
- Vi fick möjlighet att prata om våra problem och om framtiden.
Replik på artikeln ”Snälla facket – vi är inga rasister”
Bäste "Fackligt ansluten", som valt att inte framträda med namn:
Tidningen Transportarbetaren har inte stängt ner någon dansk motsvarighet till "Här stannar Sverige!". Däremot har vi i en artikel rapporterat att den person som drog igång den danska motsvarigheten är en man som gjort sig känd i Danmark för klart rasistiska uttalanden.
Helsingborg, Göteborg och Sundsvall
Stor uppslutning i helgens ”Här stannar Sverige”-aktioner
Klockan 12.00 i lördags stannade Sverige på flera håll. I Göteborg och Helsingborg slöt chaufförer upp för att mitt under begynnande julhandel visa allmänheten att det finns ett missnöje i branschen över konkurrenssituationen.
Och mellan Timrå och Sundsvall körde nära nog 100 lastbilsekipage i kortege, i samma syfte.
Polisen hinner inte med
Rattfulla får köra förbi alkobommen
Alkobommarna i Stockholms Frihamn har stoppat 74 rattfyllerister i höst. Det kunde blivit fler om inte polisens bristande resurser ibland gjort att kontrollerna avbrutits.
? Det är upprörande att tvingas släppa ut alkoholpåverkade bilförare i trafiken alldeles i onödan, säger MHF:s vd Arne Winerdal.
Bergheden (M): ”Stärk den svenska åkerinäringen”
Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.
Superlånga transporter – för ”hemmafixare”
Den 8 december börjar "hemmafixarföretaget" Jula köra med 31,6 meter långa lastbilar. Men att få dispens har inte varit helt lätt, enligt Julas logistikchef.
Ge inte upp – ”Only the Dead Fish Follow the Stream”
Sitter i Åkarstad och betraktar den proteströrelse som kommer ur folkdjupet. Kan inte annat än imponeras av viljan till förändring, en förändring som leder till lag och ordning på våra svenska vägar. Det är en märklig situation när medborgare måste påtala för lagstiftaren att denne brister i sitt ansvar, har aldrig upplevt det tidigare!
Snälla facket – vi är inga rasister
Tidningen Transportarbetaren lyckades stänga ner den danska motsvarigheten till vårat "här stannar Sverige". Detta genom att "avslöja" att den danske gruppens grundare är en rasist.
Jag uppfattar det som att detta är fackets sätt att ge uttryck för en besvikelse att inte själv ha lyckats skapa sammanhållning och jävlar anamma i en sakfråga. Och jag tycker synd om fackets medlemmar, att de nu har fått en rejäl kil inslagen i det viktiga arbetet mot en schysstare bransch.