Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.
Superlånga transporter – för ”hemmafixare”
Den 8 december börjar "hemmafixarföretaget" Jula köra med 31,6 meter långa lastbilar. Men att få dispens har inte varit helt lätt, enligt Julas logistikchef.
Ge inte upp – ”Only the Dead Fish Follow the Stream”
Sitter i Åkarstad och betraktar den proteströrelse som kommer ur folkdjupet. Kan inte annat än imponeras av viljan till förändring, en förändring som leder till lag och ordning på våra svenska vägar. Det är en märklig situation när medborgare måste påtala för lagstiftaren att denne brister i sitt ansvar, har aldrig upplevt det tidigare!
Snälla facket – vi är inga rasister
Tidningen Transportarbetaren lyckades stänga ner den danska motsvarigheten till vårat "här stannar Sverige". Detta genom att "avslöja" att den danske gruppens grundare är en rasist.
Jag uppfattar det som att detta är fackets sätt att ge uttryck för en besvikelse att inte själv ha lyckats skapa sammanhållning och jävlar anamma i en sakfråga. Och jag tycker synd om fackets medlemmar, att de nu har fått en rejäl kil inslagen i det viktiga arbetet mot en schysstare bransch.
#härstannarsverige
Öppet brev: ”Därför stannar vi Sverige”
Den friande domen mot den makedonska föraren som ertappades med falskt körkort och falskt pass har skapat en känslostorm bland oss chaufförer. Transporter för över 100 miljarder, men till vilket pris?
Transporter har inget värde. ?Fri frakt?, ?gratis frakt om du handlar för mer än 500 kronor? och så vidare.
Sedan när är transporter gratis?
Johan Kullgren:
Nu vill vi ha igång en dialog med våra politiker
Kampen fortsätter. Chaufförer och åkare visar tydligt att man inte tänker ge upp. Nu ska det bli ordning och rättvisa i branschen. Vid lunch idag samlades återigen en mängd lastbilar på Exportgatan i Göteborg, som nog får sägas vara en av de mer "organiserade" platserna att ställa upp på i aktionen "Här stannar Sverige".
- Nu vill vi ha igång en dialog med våra politiker, säger åkaren Johan Kullgren.
Riksdagen klubbade för tuffare tag mot illegala transportörer
Den som bryter mot EU-reglerna om cabotagetransporter på vägarna ska i framtiden få en sanktionsavgift i stället för böter, som i dag. Sanktionsavgifter anses vara ett effektivare styrmedel än böter vid brott mot cabotageregler som görs i affärsverksamhet.
De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2015.
Domen mot den makedonske föraren överklagas
Den makedonske förare som den 7 oktober stoppades i Sundsvall och som visade sig ha både falskt pass och ett lika falskt körkort, friades av Sundsvalls tingsrätt. Nu överklagas domen.
Tusentals lastbilar i stor manifestation
- Och nu tar Danmark efter!
Klockan blev tolv idag och då stannade tusentals lastbilar i protest mot att Sundsvalls tingsrätt friat en makedonsk chaufför som kört på falskt, bulgariskt körkort och pass. Nu hoppas branschen på ett överklagande genom att visa sitt missnöje och påkalla medias uppmärksamhet för att allmänheten ska få veta vad som pågår på våra vägar.
Yrkesförare på Facebook ska ”stanna” Sverige
I mitten av oktober rapporterade tidningen Proffs att en makedonsk förare ertappats med falskt körkort av polisen i Sundsvall. Nyligen kom tingsrättens dom. Mannen frias.
Nu kraftsamlar branschen för att ge uttryck för sitt missnöje. På måndagen, kl 12.00, "stannar Sverige" - för första gången i en rad av planerade stopp.