Reaktionerna inom Här stannar Sverige (HSS), på beskedet om trafikpolisen i region Syds nära förestående överflyttning till lokalpolisen, lät inte vänta på sig.
- Vi har haft telefonkonferens och kommit fram till att vi nu är beredda att ta ytterligare ett steg för att markera vår ståndpunkt, förklarar Michael Högberg, en av medlemmarna i HSS administrativa grupp.
Nye Volvochefen på plats
Som enda svenska lastbilstidning deltog Proffs i nye Volvochefen Martin Lundstedts första pressträff. Detta på morgonen under hans första arbetsdag. Det betydde slutet på de sex månaders karantän som anställningskontraktet med Martins tidigare arbetsgivare Scania stipulerat.
Dråpslag för branschen när trafikpolisen i region Syd flyttas över till lokalpolisen
Vi kommer inte att kunna leva upp till vårt samhällsansvar
Redan långt innan polisens omorganisation sjösattes den 1 januari i år, spreds en oro inom landets trafikpoliskår att framtiden för den egna verksamheten skulle bli allt annat än ljus. Många befarade att trafikpolisen skulle läggas in under den lokala ordningspolisen på respektive verksamhetsort. Att man därmed skulle tvingas jobba med andra verksamheter såsom renodlade ordningspolisuppgifter och att värdefull specialkompetens på så sätt skulle gå förlorad. Nu tror man inom trafikpolisen att omläggningen blir verklighet inom en mycket snar framtid i region Syd.
Systematisk ”samåkning” gillades inte av tingsrätten
En form av samåkningstjänst vill en del definiera begreppet UberPOP som. Många har talat sig varma för samhällsnyttan av att vi utnyttjar privatbilarna bättre genom att fler kan dela på kostnaderna.
Likabehandlingsprincipen – en illa vald benämning
Ekipage körde iväg efter 24 timmars klampning – utan att betala
Tre ekipage klampas i Västmanland, men avgifterna uteblir. När de låses upp, kör två av dem iväg. Även i Helsingborg nyligen, betalades inte avgiften in inom ramen för den 24-timmarsbegränsning som gäller, men i det fallet stannade ekipaget kvar och förskottet betalades.
Scania breddar utbudet med hybridlastbil
I dagarna lanserade Scania en tung hybridlastbil med fokus på arbetsuppgifter i stadsmiljöer. Förutom att bilen är utrustad med en 9-litersmotor, som kan köras på biodiesel eller HVO med koldioxidreduktion på upp till 90 procent, kan den också köras i Silent mode, det vill säga i tyst körning med en elmotor.
Tony tog nycklarna från full DSV-chaufför
DSV: "Civilkurage"
Tony visade stort civilkurage när han stoppade en vinglande lastbilchaufför från att köra vidare.
? Jag var helt enkelt tvungen att agera, säger Tony.
Vid en närmare undersökning, visar sig ekipaget ha kört på uppdrag av DSV.
Tapp för Girteka när fisken ska fraktas på sjön
Ökad konkurrens ska mötas med prissänkningar
Nu ska fisken tillbaka till sjön när Norges senaste storsatsning går i hamn. Antalet landburna fisktransporter kommer att påverkas och med det även de aktörer som kör just fisktransporter. Som till exempel Girteka i Litauen.
Atteviks expanderar – köper Rydbergs
I onsdags köpte Atteviks Bil AB upp Rydbergs Lastbilar AB. Den 2 november att ta över ägandet av Rydbergs Lastbilar och from den 1 januari 2016 kommer bolaget att ingå i Atteviks Lastvagnar.