I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort. Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på allvar. Konsekvenserna av fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.
DSV inför pristillägg för att följa lagen
I ett brev till sina kunder och samarbetspartners, skriver DSV att de nu inför ett "vintertillägg" på sina internationella transporter till och från Norge. Anledningen till den särskilda prislistan bottnar i Norges krav på vinterdäck och snökedjor.
Sten Bergheden:
När tänker regeringen ge besked om längre och tyngre fordon?
Frågan om hur vi ska göra för att kunna ha längre och tyngre lastbilar på våra vägar i Sverige är utredd och klar från Transportstyrelsen. Enligt Transportstyrelsen är detta fullt möjligt och utredningen stod klar den 14 augusti 2014. Så inleds ett pressmeddelande från trafikutskottets Sten Bergheden (M).
Dieseltjuv ville köpa sig fri med öl och sprit
Chauffören på det bulgariska åkeriet Antonio Trans drog en trailer från Fixemer när han parkerade utanför Bilcon i Kongsvinger, Norge. Men det var inte verkstadstjänster han var ute efter. Han var istället ute efter att stjäla diesel och fick tag i 700 liter innan han blev tagen på bar gärning.
Trafikutskottet: ”Högre sanktionsavgift och tydligare regler”
Trafikutskottet föreslår att riksdagen ska rikta tre uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen inom området yrkestrafik. Det handlar om högre sanktionsavgift vid brott mot cabotageregler, krav på internationella frakthandlingar i lastbil samt ansvaret för den som beställer en transport. Utskottet står enigt bakom förslagen.
Europeiska förare sätter press på Bryssel
Den 15 november, mellan klockan 12.00 till 16.00, kommer förare från flera olika Europeiska länder, att föra fram sina krav framför Bryssels Europaparlament, Ixelles- Luxemburg Palace. Den gemensamt framtagna kravlistan kommer att lämnas över till EU:s Institution of Transports, adresserat till den nya EU-kommissionären Violeta Bulc.
Arne såg till att den rattfulle chauffören åkte fast
Arne Kristenson och hans medtrafikanter utsätts för livsfara när han blir omkörd av två bulgariska trailerekipage varav den ene var berusad. Men Arnes agerande kan ha räddat liv. Och han får beröm av polisen för sin insats.
Är likställdhet viktigare i vissa fall?
Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).
Q3 tar fajten mot illegal konkurrens
Som ny verksamhetschef för Q3 ? Forum för hållbara transporter, har jag reflekterat över hur transport- och logistikfrågor hanterats av de olika partierna i valrörelsen. Generellt tycker jag att våra frågor har debatterats mer frekvent i årets valrörelse jämfört med tidigare. De har lyfts upp i traditionella kanaler men framförallt på sociala medier. Där har politiker, beslutsfattare, beslutspåverkare och transportörer mötts i heta diskussioner.
Kanske behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget?
Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs!