Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).
Q3 tar fajten mot illegal konkurrens
Som ny verksamhetschef för Q3 ? Forum för hållbara transporter, har jag reflekterat över hur transport- och logistikfrågor hanterats av de olika partierna i valrörelsen. Generellt tycker jag att våra frågor har debatterats mer frekvent i årets valrörelse jämfört med tidigare. De har lyfts upp i traditionella kanaler men framförallt på sociala medier. Där har politiker, beslutsfattare, beslutspåverkare och transportörer mötts i heta diskussioner.
Kanske behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget?
Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs!
Tips till polisen satte stopp för chaufför med 1,82 promille
På morgonen torsdagen den 11 september, fortsatte Julijus Staniskauskas från Litauen, sin färd från Arboga söderut med sin last av möbler. Hur den resan såg ut, vet vi inte, men efter att ha svängt ner på riksväg 50, efter Statoil Brändåsen väster om Örebro, blir det uppenbart att hans körförmåga brister. Resan tar slut när han senare ska svänga in på riksväg 49 och där möts av polisen.
Fenixprojektet stoppat
Projektet "Fenix", alltså det arbete som gått ut på en sammanslagning mellan Sveriges Åkeriföretag och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har havererat. Det blir ingen sammanslagning.
Sverigeåkarna: ”Det är nu dags för en jätteprotest mot etablissemanget”
Svar på Åkare Åkesson i Åkarstads debattinlägg: En reaktion på att "Sverige har blivit idiotins stamort på jorden" är knappast någon överdrift!
Är du bara en tillrest åkare/chaufför från forna östblocket så kan du i princip ställa till med vad som helst utan påföljd. Kör du spritpåverkad och polisen stoppar dig så är det bara att hoppa ur bilen och skrika att det var inte jag som körde, då inte ens förarkortet duger som bevis! (Om du låtit någon annan köra på ditt kort, så hade även det varit ett brott men åklagaren lägger ner, enklast så! Detta hände vid milstolpen söder om Helsingborg) Bara att nyktra till och köra vidare.
Kuehne + Nagel i norsk cabotagehärva
Den polske chauffören var på väg från Nordkjosbotn till Lörenskog. En ren inrikeskörning i Norge, med andra ord. I Jessheim blev han stoppad i en poliskontroll. Nu är transportören anmäld för olaga cabotagetrafik.
Sverige har blivit idiotins stamort på jorden
De senaste dagarna har media rapporterat om körkortslösa Makedonier som ertappats att framföra lastbilar på våra vägar. I Alingsås stoppade polisen, för någon vecka sedan, en skapligt packad utländsk förare efter det att han gjort vansinniga omkörningar.
Girteka svartlistat hos norskt rederi
Det norska färjeföretaget Fjord 1 har beslutat att kräva förskottsbetalning av det litauiska åkeriet Girteka. Detta efter att åkeriets chaufförer satt i system att inte betala färjebiljetten sedan de väl kört ombord och färjan har lämnat kajen. Det skriver tidningen Tidens Krav i sin nättidning.
DSV i ny ?körkortshistoria?
Ytterligare en makedonsk förare fast – med falskt körkort
På senare tid har vi rapporterat om en makedonsk förare med falskt körkort som körde på uppdrag av DSV. Nu upprepas historien. Den 7 oktober, stoppar polisen i Sundsvall vid Njurunda, ett bil- och släpekipage som tillhör Norrköpings Transport AB - som kör för DSV. Idag sitter chauffören häktad. Även i det här fallet handlar det om bland annat falskt körkort.