Trafikutskottet föreslår att riksdagen ska rikta tre uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen inom området yrkestrafik. Det handlar om högre sanktionsavgift vid brott mot cabotageregler, krav på internationella frakthandlingar i lastbil samt ansvaret för den som beställer en transport. Utskottet står enigt bakom förslagen.
Europeiska förare sätter press på Bryssel
Den 15 november, mellan klockan 12.00 till 16.00, kommer förare från flera olika Europeiska länder, att föra fram sina krav framför Bryssels Europaparlament, Ixelles- Luxemburg Palace. Den gemensamt framtagna kravlistan kommer att lämnas över till EU:s Institution of Transports, adresserat till den nya EU-kommissionären Violeta Bulc.
Arne såg till att den rattfulle chauffören åkte fast
Arne Kristenson och hans medtrafikanter utsätts för livsfara när han blir omkörd av två bulgariska trailerekipage varav den ene var berusad. Men Arnes agerande kan ha räddat liv. Och han får beröm av polisen för sin insats.
Är likställdhet viktigare i vissa fall?
Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).
Q3 tar fajten mot illegal konkurrens
Som ny verksamhetschef för Q3 ? Forum för hållbara transporter, har jag reflekterat över hur transport- och logistikfrågor hanterats av de olika partierna i valrörelsen. Generellt tycker jag att våra frågor har debatterats mer frekvent i årets valrörelse jämfört med tidigare. De har lyfts upp i traditionella kanaler men framförallt på sociala medier. Där har politiker, beslutsfattare, beslutspåverkare och transportörer mötts i heta diskussioner.
Kanske behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget?
Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs!
Tips till polisen satte stopp för chaufför med 1,82 promille
På morgonen torsdagen den 11 september, fortsatte Julijus Staniskauskas från Litauen, sin färd från Arboga söderut med sin last av möbler. Hur den resan såg ut, vet vi inte, men efter att ha svängt ner på riksväg 50, efter Statoil Brändåsen väster om Örebro, blir det uppenbart att hans körförmåga brister. Resan tar slut när han senare ska svänga in på riksväg 49 och där möts av polisen.
Fenixprojektet stoppat
Projektet "Fenix", alltså det arbete som gått ut på en sammanslagning mellan Sveriges Åkeriföretag och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har havererat. Det blir ingen sammanslagning.
Sverigeåkarna: ”Det är nu dags för en jätteprotest mot etablissemanget”
Svar på Åkare Åkesson i Åkarstads debattinlägg: En reaktion på att "Sverige har blivit idiotins stamort på jorden" är knappast någon överdrift!
Är du bara en tillrest åkare/chaufför från forna östblocket så kan du i princip ställa till med vad som helst utan påföljd. Kör du spritpåverkad och polisen stoppar dig så är det bara att hoppa ur bilen och skrika att det var inte jag som körde, då inte ens förarkortet duger som bevis! (Om du låtit någon annan köra på ditt kort, så hade även det varit ett brott men åklagaren lägger ner, enklast så! Detta hände vid milstolpen söder om Helsingborg) Bara att nyktra till och köra vidare.
Kuehne + Nagel i norsk cabotagehärva
Den polske chauffören var på väg från Nordkjosbotn till Lörenskog. En ren inrikeskörning i Norge, med andra ord. I Jessheim blev han stoppad i en poliskontroll. Nu är transportören anmäld för olaga cabotagetrafik.