Proffs var först ut att skriva om fallet med den makedonske föraren som vid en poliskontroll visade upp falska handlingar. När vi senare följer upp med artikeln om den friande domen i Sundsvalls tingsrätt, rann bägaren över hos landets chaufförer och åkare, vilket blev startskottet för "Här stannar Sverige".
När Hovrätten under måndagen prövade fallet med den makedonske föraren med falska handlingar som förra hösten friats i tingsrätten, kom bataljen att utspelas mellan att föraren borde ha förstått att dokumenten var falska å ena sidan och å andra sidan den politiska situationen i Bulgarien med tyngdpunkt på korruption, som gör det svårt att just kontrollera exempelvis äktheten i dokument.
Transports namninsamling ska sätta press på EU
Här skriver du under!
Nu går Europas transportfack samman för schysta transporter. Genom att samla in 1 miljon namnunderskrifter ska Svenska Transportarbetareförbundet och övriga förbund inom Europeiska Transportfederationen (ETF) tillsammans sätta press på EU att ändra lagstiftningen för att komma tillrätta med den hårt utsatta transportnäringen.
Ville undvika polisens tungkontroll
Turkisk chaufför backade en kilometer – på motorvägen
En turkisk lastbilschaufför ställde nyligen till med ett rejält kaos på den Sønderjyske motorvägen. När föraren blev varse att polisen hade tungkontroll lite längre fram på vägen, stannade han och började sedan backa med sitt ekipage på den tungt trafikerade vägen.
Kräver besked om trafikpolisen:
Här stannar Sverige skickar öppet brev till Ygeman
Här stannar Sverige, HSS, har i ett öppet brev ställt frågor till inrikesminister Anders Ygeman (S). I brevet undrar man bland annat vad Ygeman tänker göra för att förhindra att trafikpolisen ska försvinna.
HSS funderar bland annat på vad ministern tänker göra för att minska den brottslighet som försiggår på det svenska vägnätet.
Orättvis beskrivning av Lastbilsträffen i Ramsele
Enligt dagspressen kantades årets lastbilsutställning i Ramsele av slagsmål och fylleri. Även en polisbil sades ha slagits sönder. Men folk som varit på plats är tämligen överens om att det inte är helt sant det som skrivits.
Två misstänkta rattfyllor – på fem minuter!
Under lördagsmorgonen stoppades ett polskt trailerekipage av den så kallade Roadcrimegruppen i Helsingborg. Föraren blåste positivt och är nu misstänkt för rattfylleri.
Charlotte och Veronica satte stopp för chaufför med 1,78 promille
?Kan ha räddat liv?
Efter rådigt ingripande av personalen på Hildings Anders i Rydaholm, sitter nu en litauisk chaufför anhållen misstänkt för grovt rattfylleri. "Kan väl sova ruset av sig i bilen och lasta imorgon", tyckte speditören. Chauffören försökte dessutom komma undan genom att köra iväg från platsen trots 1,78 promille.
Borde åklagare vara lite tuffare?
Inte sällan riktas kritik mot åklagare för att ta för lätt på uppgiften att rättsligt tackla trafikbrotten. Det kan gälla någon förare som gravt påverkad har hanterat sitt tunga fordon klumpigt och där "alla" förstår att det är just bilens förare som varit berusad.
Likväl har åklagare ansett att åtal ej ska väckas eftersom brott inte kan styrkas. Eller kan fråga vara om utländska förare som påstås alldeles för enkelt klara sig undan straffansvar i Sverige. Inte minst anmärkningsvärt är det ? tycker "alla" ? eftersom svenska förare under utlandskörning behandlas mycket tuffare.
Finns egentligen viljan att stävja buset?
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?
Fel åkeri utpekat i rattfylleriskandal
Med hela fyra promille alkohol i blodet, rammade under onsdagen en 50-årig lastbilschaufför två parkerade lastbilar på Spillepengsgatan i Malmö. På bilderna som publicerats i dagspressen syns bland annat ett ekipage som tillhör det svenska åkeriet Velanova från Ulricehamn. Åkeriet har därmed av många, felaktigt pekats ut som att den kraftigt påverkade chauffören är anställd hos dem.