Transportstyrelsen har verkligen fått upp ångan när det gäller sanktionsavgifter.
De har fullt upp med att skicka ut sina utredningar till åkerier som de tycker slarvar med sin verksamhet. Nåja, det finns säkert åkerier som inte har rent mjöl i påsen, så är det säkert.
SD kräver tuffare tag mot oseriösa transportörer
Den svenska åkerinäringen är hårt beprövad, beprövad av aktörer som den inte kan konkurrera med.
Mellan Januari och Juni i år gick totalt 155 åkerier i Sverige i konkurs, motsvarande period förra året gick 214 åkerier samma väg till mötes.
Svidande nederlag för Andreassons och Zimit i Förvaltningsrätten
De utländska chaufförer Andreassons Åkeri AB anlitat i egen regi och genom sitt bemanningsföretag Zimit Transportförmedling AB måste bedömas som anställda och inte som egenföretagare konstaterar Förvaltningsrätten i Göteborg. Vilket får till följd att Andreassons tvingas betala 9,8 miljoner och Zimit 15,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.
Snabbt genomslag för sanktionsavgifterna
Entreprenadföretaget Markbyggnad Toivanen AB i Lycksele blev det första att få känna av de nya sanktionsavgifter som infördes 1 juli för brott mot arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Bara några dagar efter att de nya reglerna började gälla fick företaget ett föreläggande med sanktionsavgift på 42 800 kronor för att man använt en grävmaskin som inte besiktigats.
Ingen grupp ska stå utanför lagen
En demokrati måste ha en väl fungerande rättsordning och ett stabilt rättsväsende som bygger på att landets lagstiftning följs och fungerar likvärdigt för alla. Detta är fundamentalt och kan ses som en självklarhet i en modern demokratisk rättsstat. Vi ska äga tillit till att till exempel straffsanktionerade normer ? oavsett om de avser mord, skattebrott eller cabotage - gäller inte bara på papperet utan också i verkliga livet. Att regelverket är likvärdigt för alla. Ingen grupp ska stå utanför lagen. Inte någon i ledande samhällsställning eller i någon organiserad kriminell gruppering.
Nu kliver jag åt sidan!
Visst är vårt land vackert på sommaren! Det är den bästa årstiden att vistas på vår arbetsplats, tycker jag. Sommaren bidrar starkt till att jag älskar att köra min lastbil år efter år.
Men något jag saknar är stödet från den breda massan i ?Vägtransportsverige?. Lusten falnar ? och jag känner att det är dags för en time-out.
Människor ska åka buss – inte på lastbilsflak
Hur "rolig" är sketchen efter typ 250 föreställningar?
Kvinna dödad av tappad last – chauffören frias i hovrätten
Under en transport från Munkedal till Oslo föll tre stora betongelement av en trailer och en äldre kvinna i en mötande mopedbil dödades. Lastbilschauffören åtalades för vållande till annans död, men trots att lasten var otillräckligt säkrad friades han av Uddevalla tingsrätt. Hovrätten för västra Sverige har nu fastställt tingsrättens dom.
ZF fjärrstyr dubbla modulsläp
Vid ett pressevenemang nyligen på en testbana nära Aachen i västra Tyskland, demonstrerade ZF hur man kan fjärrstyra ett modultåg.
Dryga böter för chaufför och åkare – i Danmark
En polsk chaufför och en tysk åkare får höga böter, plus att chauffören riskerar mista körkortet under ett år samt 60 dagars fängelse villkorligt.
Det blev konsekvenserna för en 33-årig chaufför som nyligen stoppades av dansk polis på en rastplats i norra Jylland.