Ett ekipage från Sting Transport AB i Ljungskile, blev häromdagen stoppat i Lilleström i Norge. Den norske inspektören från Statens Vegvesen förklarar för TransportMagasinet att chauffören inte kunde uppvisa några internationella transporthandlingar för att styrka när och var godset in i landet blev lossat. Och därför misstänks nu åkeriet för att ha bedrivit olaglig cabotagekörning.
Men den svenske åkaren är av en annan uppfattning. Dokumenten fanns i bilen, det var en underskrift som saknades.
Scanias nya 450-motor efterbehandlar med SCR
Scania breddar sitt program med Euro 6-certifierade lastbilsmotorer ytterligare. Alla de som behöver 450 hästkrafter kan nu välja mellan två versioner av Scanias 13-litersmotor i den effektklassen. I sitt senaste utförande använder den enbart SCR-teknik för efterbehandlingen och förväntas därmed bli ett starkt alternativ för många kunder, inte minst fjärrbilsåkare, spår Scania.
Rysk förare dömd för bilsmuggling
En 34-årig rysk chaufför har dömts till fängelse i åtta månader sedan han i sin lastbil försökt smuggla ut två stulna Range Rovers via hamnen i Kapellskär.
Chaufför åtalas för utsläpp av villaolja
Ett utsläpp av minst 800 liter dieselolja i en villaträdgård i norra Dalarna har lett till att en tankbilschaufför i 60-årsåldern åtalas för miljöbrott. Åkeriet han arbetar åt riskerar att få betala företagsbot på 100 000 kronor.
Dålig koll på arbetsmiljön kan bli dyrt
Från och med 1 juli i år blir det sanktionsavgifter istället för straff för den som bryter mot Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Detta systemskifte kan bli en obehaglig och dyr överraskning för de arbetsgivare som inte har ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, och koll på vad som gäller.
Regeringen dubblar föreslagen sanktionsavgift
Regeringen har i en proposition till riksdagen förslagit att sanktionsavgifter införs för den som överträder bestämmelserna om cabotagetransport på väg. Regeringen avser att fastställa avgiften till 40 000 kronor, vilket är en fördubbling jämfört med vad Transportstyrelsen har föreslagit. Syftet är att få till en rättvis och effektiv konkurrens inom åkeribranschen.
Bilprovningen:
Skicket på de tunga släpvagnarna är skrämmande
Skicket på de tunga släpvagnarna är skrämmande. Det menar Bilprovningen, som i ett pressmeddelande förklarar att av de drygt 23 000 tunga släp som Bilprovningen besiktade under 2013, underkändes hela 61 procent. 5 procent, motsvarande cirka 1 150 tunga släp, bedömdes utgöra en sådan trafiksäkerhetsrisk att de belades med körförbud och fick bogseras från stationerna!
Gyllengula PET-flaskor och trasiga toaletter är min vardag!
Just nu, när jag skriver det här, skiner en härligt varm sol från en klarblå himmel. Och ? för att återknyta till min förra krönika ? den här tiden på året har det förr varit en fröjd att kunna stanna till på en rastplats och njuta av en stunds vila. Men så är det som bekant inte längre!
Den mesiga tiden måste vara över
Nu har ny forskning och undersökning slagit fast vad vi nog alla redan vet. Nämligen att väldigt många förare i trafiken struntar i hastighetsbestämmelserna och kör för fort. Särskilt illa ställt är det på 40 km/h-områdena. Det är VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) som tillsammans med NTF har mätt farter och forskat. Och alltså kommit fram till det föga överraskande resultatet att för många kör för fort.