Många lastbilar har någon form av tillsatsbroms. Scanias kunder har under snart två decennier erbjudits en hydraulisk retarder, som bland annat innebär besparingar tack vare minskat underhållsbehov av lastbilens ordinarie bromssystem.
I sitt senaste utförande frikopplar retardern sig automatiskt när den inte arbetar för att spara bränsle. Och den har nu dessutom blivit än kraftfullare, enligt Scania.
Slå mig inte – jag ger mig!
På annat sätt kan man inte tolka Rikspolisstyrelsens hållning i artikeln som finns i Svensk Åkeritidnings nätupplaga den 14 maj. Där påstår Rikspolisstyrelsens representant att antalet trafikpoliser är tillräckligt eftersom man uppfyller EU:s kvot på antalet arbetsdagar som skall kontrolleras.
Är varm öl det största hotet mot branschen?
Nu ska vi prata allvar.
Personligen tycker jag numera att Sveriges åkare kan hålla käften och ta att de blir utmanövrerade av billig, utländsk arbetskraft.
Skyll er själva! Ni verkar ju ändå ha noll intresse av att göra nåt åt saken.
Socialdemokraterna:
Låtsasklampning och avreglering löser inte problemen
Seriösa åkerier är under hård press. Oseriösa åkerier dumpar löner och fuskar med skatter och avgifter.
Det förklarade Marita Ulvskog (s) på fredagens presskonferens på Stockholm Truck Meet, dit både tv, radio och tidningar hade tagit sig på morgonen för att lyssna på hennes och partikollegan Anders Ygemans fempunktsprogram för att stoppa den illegala lastbilstrafiken i Sverige ? och i EU.
Morell höjer temperaturen i Älvsjö:
Årets viktigaste transportdebatt står för dörren
Nu på lördag samlas representanter för samtliga riksdagspartier till debatt på Stockholmsmässan i Älvsjö. Temat är vägtransportbranschens framtid och i panelen sitter därför även en rad "tunga namn" från branschen.
Och du är välkommen att lyssna och ställa frågor!
Volkswagen köper Scania
Pensionsbolaget Alecta byter fot och säger nu ja till Volkswagens bud på Scania. Det innebär att gången nu är krattad för ett utökat tyskt ägande av Scania.
Gegös svar till Alexandersson:
Att skrika och stå på barrikaderna fungerar inte längre
Det är våra medlemmars främsta demokratiska rättighet att medverka på årsmötet och därigenom påverka SÅ:s färdväg. SÅ är en av de största och i min mening en av de mest inflytelserika branschorganisationerna i Sverige med flera tusen seriösa och kompetenta medlemmar och fler än 60 hängivna medarbetare. Vi får fler artiklar publicerade än många andra organisationer, politiker och myndigheter lyssnar på oss och vi har bra samverkan med andra organisationer. Men vi är inte ensamma på marknaden när det gäller påverkansarbete, precis som åkeriföretagen inte är ensamma på sin marknad.
Omväg till besiktningen kostade 1 500 i böter
Den 40-årige mannens lastbil hade inte besiktats i tid, och hade därför körförbud från juli 2012.
Den 25 oktober förra året var han på väg till bilprovningen i Borås för att få besiktningen ordnad. Han skulle dessförinnan bara ta vägen förbi en uttagsautomat och ta ut pengar så han kunde köpa en helljuslampa till bilen. Det skulle han inte ha gjort.
Ödestimman är här för svensk åkerinäring
Efter att ha tillbringat 30 år bakom ratten i en långtradare är jag uppriktigt oroad över hur utvecklingen ser ut för framtidens åkare och chaufförer!
Skärpta påföljder för olaga cabotagekörning
Regeringen har i dag fattat beslut om en lagrådsremiss om ändringar i yrkestrafiklagen.
Förslaget innebär att sanktionsavgifter införs i stället för, som i dag, böter för den som överträder bestämmelserna om cabotagetransport på väg.