Skicket på de tunga släpvagnarna är skrämmande. Det menar Bilprovningen, som i ett pressmeddelande förklarar att av de drygt 23 000 tunga släp som Bilprovningen besiktade under 2013, underkändes hela 61 procent. 5 procent, motsvarande cirka 1 150 tunga släp, bedömdes utgöra en sådan trafiksäkerhetsrisk att de belades med körförbud och fick bogseras från stationerna!
Gyllengula PET-flaskor och trasiga toaletter är min vardag!
Just nu, när jag skriver det här, skiner en härligt varm sol från en klarblå himmel. Och ? för att återknyta till min förra krönika ? den här tiden på året har det förr varit en fröjd att kunna stanna till på en rastplats och njuta av en stunds vila. Men så är det som bekant inte längre!
Den mesiga tiden måste vara över
Nu har ny forskning och undersökning slagit fast vad vi nog alla redan vet. Nämligen att väldigt många förare i trafiken struntar i hastighetsbestämmelserna och kör för fort. Särskilt illa ställt är det på 40 km/h-områdena. Det är VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) som tillsammans med NTF har mätt farter och forskat. Och alltså kommit fram till det föga överraskande resultatet att för många kör för fort.
Är det relevant att prioritera trafikbrott?
Scania ansöker om avnotering från NASDAQ OMX Stockholm
Styrelsen för Scania har beslutat att ansöka om avnotering av Scanias A- och B-aktie från NASDAQ OMX Stockholm. Sista dag för handel i aktierna kommer att meddelas efter att Scania erhållit bekräftelse från NASDAQ OMX Stockholm.
Effektivare och snålare retarder från Scania
Många lastbilar har någon form av tillsatsbroms. Scanias kunder har under snart två decennier erbjudits en hydraulisk retarder, som bland annat innebär besparingar tack vare minskat underhållsbehov av lastbilens ordinarie bromssystem.
I sitt senaste utförande frikopplar retardern sig automatiskt när den inte arbetar för att spara bränsle. Och den har nu dessutom blivit än kraftfullare, enligt Scania.
Slå mig inte – jag ger mig!
På annat sätt kan man inte tolka Rikspolisstyrelsens hållning i artikeln som finns i Svensk Åkeritidnings nätupplaga den 14 maj. Där påstår Rikspolisstyrelsens representant att antalet trafikpoliser är tillräckligt eftersom man uppfyller EU:s kvot på antalet arbetsdagar som skall kontrolleras.
Är varm öl det största hotet mot branschen?
Nu ska vi prata allvar.
Personligen tycker jag numera att Sveriges åkare kan hålla käften och ta att de blir utmanövrerade av billig, utländsk arbetskraft.
Skyll er själva! Ni verkar ju ändå ha noll intresse av att göra nåt åt saken.
Socialdemokraterna:
Låtsasklampning och avreglering löser inte problemen
Seriösa åkerier är under hård press. Oseriösa åkerier dumpar löner och fuskar med skatter och avgifter.
Det förklarade Marita Ulvskog (s) på fredagens presskonferens på Stockholm Truck Meet, dit både tv, radio och tidningar hade tagit sig på morgonen för att lyssna på hennes och partikollegan Anders Ygemans fempunktsprogram för att stoppa den illegala lastbilstrafiken i Sverige ? och i EU.
Morell höjer temperaturen i Älvsjö:
Årets viktigaste transportdebatt står för dörren
Nu på lördag samlas representanter för samtliga riksdagspartier till debatt på Stockholmsmässan i Älvsjö. Temat är vägtransportbranschens framtid och i panelen sitter därför även en rad "tunga namn" från branschen.
Och du är välkommen att lyssna och ställa frågor!