Nu är det hög tid att stå upp för svensk åkerinäring. Årsmötet för Sveriges Åkeriföretag står för dörren och dit är alla medlemmar välkomna.
För oss som värnar den svenska åkerinäringen är det dags att närvara på mötet och tydligt markera missnöjet med nuvarande hållning.
Elektrisk kran – ett lyft för miljön
En kranbil som arbetar utan utsläpp och med låg ljudnivå. Volvo Truck Center har i samarbete med Hiab, utvecklat en batteridriven kran där arbetet sker med dieselmotorn avstängd.
Premiär för nya Volvo FE med lågentréhytt
Nu kommer Volvo Lastvagnar med en lågentrévariant av nya Volvo FE för Euro 6. Volvo FE LEC (Low Entry Cab) är speciellt utvecklad för soptransporter och citydistribution. Hytten har ett extra lågt insteg, genomgående plant golv, god runtomsikt och plats för upp till fyra personer.
Ylva Öhrnell – en av tre nominerade till Årets Kvinnliga Förebild
DHL Freights miljö- och kvalitetschef är en av finalisterna i Stora Logistik och Transportpriset som delas ut på logistikmässan, Logistik & Transport, i Göteborg den 8 maj.
Stor internationell manifestation mot social dumpning på lördag
Läget i vår bransch är akut
Nu på lördag, den 3 maj, anordnas manifestationer mot social dumpning inom vägtransportbranschen i bland annat Stockholm, Helsingborg och Göteborg. Men det är inte bara i Sverige man manifesterar. Även i Danmark, Norge och Tyskland samlar man åkare, chaufförer och andra sympatisörer i kampen för schysta villkor. Från hela Europa sluter man upp för ett enkelt krav: Kollektivavtal ska gälla för alla, oavsett vilket land du kommer ifrån.
Premiär för ny lastbilsutställning – i Göteborg
Det finns en hel del lastbilsutställningar att besöka här i Sverige under sommarhalvåret. Och i år har du ytterligare en att lägga till i din almanacka ? Gothenburg Truck Meet, den 28 juni.
Bestämmelsen om vårdslöshet i trafik bör skärpas
Ibland hamnar en dom framför ögonen på mig som känns märklig. Gäller inte så sällan på trafikområdet. Jönköpings tingsrätt behandlade i mål B 2469-13 frågan om en hastighetsöverträdelse (158 km/h på 90-sträcka) i Gislaveds kommun. Den unge personbilsföraren påstod att han befunnit sig i en nödsituation och därför skulle vara fri från ansvar.
Fritt fram för kriminalitet på våra vägar!
Vart är den svenska trafikpolisen på väg? Polisen är inte på vägarna för att kontrollera den tunga trafiken som de är utbildade till. Jag läste i en tidning en artikel, där chefredaktören hade ställt ett antal frågor till en av de ansvariga inom trafikpolisen. Det var nedslående läsning för mig som tror på den goda trafikpolisen. Endast 190 trafikpoliser, av landets cirka 20 000 poliser, med kompetens att kontrollera den tunga trafiken ska arbeta med denna uppgift. Men det är inte många som får arbeta med sitt uppdrag. Fortlöpande omplaceras dessa poliser till andra prioriterade uppdrag som IT-brottslighet och arbete mot den den grovt organiserade brottsligheten.
Det som göms i snö?
Som de flesta antagligen har noterat, har våren kommit - och snön smälter undan. Detta är ju normalt sett något som man blir glad och upprymd av, men vad är det vi får se? Jo, nedskräpade parkeringar, fördärvade rastplatser och industriområden som rent ut sagt ser för jävliga ut. Till detta lägger vi toaletter längs våra vägar som inte går att använda. De är helt enkelt för grisiga?
Så får vi ordning och reda i åkerinäringen
Åkerinäringen är en förutsättning för att det moderna samhället ska kunna fungera. För ett exportland som Sverige måste högklassiga lastbilstransporter samverka med järnväg och sjöfart på bästa sätt. Tyvärr har åkeribranschen kommit att präglas av utbredd illojal konkurrens och fusk. Skrupelfria arbetsgivare tvingar chaufförer att ligga ute på vägarna i veckor med löner långt under gällande avtal.