Den danska regeringen har beslutat att ta till andra medel i kampen mot olagligt cabotage. Kameror som automatiskt identifierar registreringsnummer och tuffare poliskontroller sätts in för att stävja fusk och social dumpning.
Tunga veteraner möter våren i Göteborg
Den 10 maj är det återigen dags för en ny upplaga av Tunga Rallyt Väst. Den 21 gången i ordningen, närmare bestämt.
Samverkan inom virkestransporter kan ge flis i kassan
I Mälardalen skulle flistransporterna kunna effektiviseras med cirka 12-15 procent om transportkunderna skulle samverka runt transportarbetet och byta biobränslevolymer med varandra.
Det visar en studie från Skogforsk, det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, där flödet för 42 värmeverk och cirka 4 500 avlägg simulerats, baserat på verkliga virkesflöden.
Volvos karavan drar igång
Volvo Lastvagnar startar nu sin karavan som ska köra omkring i Sverige i syfte att visa upp sin nya produktfamilj. Lite drygt 40 orter kommer man att besöka mellan den 28 mars och den 24 juni. Volvo utlyser samtidigt en tävling, där en vinnare från varje ort man besöker, får möjlighet att testa kollisionsvarningssystemet med nödbroms på riktigt.
I UPS nya anläggning sorteras 53 paket i sekunden
Två år och 200 miljoner dollar har det tagit att färdigställa den gigantiska utbyggnaden av omlastningscentralen vid flygplatsen Köln-Bonn som invigdes av UPS i måndags. Detta är en av de största satsningarna i företagets historia vilket innebär att UPS blir den största arbetsgivaren vid Köln-Bonns flygplats, med totalt 2 500 anställda.
Företagsbot efter olycka med obesiktigad timmerkran
Åkaren höll en kall januarikväll på att lasta timmer på sin bil när kranpelaren plötsligt gick av. Hytt och kranpelare slungades i väg, och åkaren skadade nacken svårt. Hans bolag har nu dessutom dömts att betala 5 000 kronor i företagsbot på grund av att den höj- och sänkbara kranhytten inte var besiktigad.
Anläggningsbranschen: ”Alla ska komma hem från en dag på jobbet”
Häromdagen skrev de tre högst ansvariga för en stor del av den svenska anläggningsbranschen på ett historiskt dokument med målet noll allvarliga arbetsplatsolyckor efter 2016. "Alla ska komma hem från en dag på jobbet i vår bransch" förklarar de.
Oschyst mot de seriösa att inte tala klartext
Det märks alltmer att vi är inne i ett viktigt valår. Supervalår kallar många det. Gillar inte begreppet. Tycker det får räcka med valår. I varje valrörelse planeras och kampanjas det. Och tjänas pengar. Strateger och konsulter frodas. Ibland med mindre lyckade resultat. Väljare är vaksamma. Alls inte dumma. Vi är präglade av ett ständigt ifrågasättande av skrikig TV-reklam som ofta får motsatt verkan än den avsedda. Det är inte helt enkelt att påverka väljare genom till synes smarta säljknep. Sådant går inte så lätt hem i stugorna.
Äntligen!
Fredagen den 28 februari kom det vi alla, eller åtminstone de flesta av oss, väntat på. Transportstyrelsens förslag som ska förbättra situationen för alla seriösa aktörer inom vägtransportbranschen. Ett förslag som ska ut på remiss ? för att senare (förhoppningsvis) klubbas igenom.
Att hålla utländska chaufförer borta från Sverige är cyniskt
Många har hört av sig för att berätta hur de upplever situationen på vägarna efter mitt inlägg i debatten om de utländska chaufförerna. Det uppskattar jag, och jag har stor förståelse för dem som berättar att det är jobbigt ute på vägarna. Konkurrensen är tuff, särskilt i delar av branschen. Tyvärr är det många politiker som utnyttjar den frustration som finns för en tveksam agenda, när vad branschen egentligen behöver är mer av klassisk moderat politik, med lag och ordning, konkurrens och öppenhet.?