Vart är den svenska trafikpolisen på väg? Polisen är inte på vägarna för att kontrollera den tunga trafiken som de är utbildade till. Jag läste i en tidning en artikel, där chefredaktören hade ställt ett antal frågor till en av de ansvariga inom trafikpolisen. Det var nedslående läsning för mig som tror på den goda trafikpolisen. Endast 190 trafikpoliser, av landets cirka 20 000 poliser, med kompetens att kontrollera den tunga trafiken ska arbeta med denna uppgift. Men det är inte många som får arbeta med sitt uppdrag. Fortlöpande omplaceras dessa poliser till andra prioriterade uppdrag som IT-brottslighet och arbete mot den den grovt organiserade brottsligheten.
Det som göms i snö?
Som de flesta antagligen har noterat, har våren kommit - och snön smälter undan. Detta är ju normalt sett något som man blir glad och upprymd av, men vad är det vi får se? Jo, nedskräpade parkeringar, fördärvade rastplatser och industriområden som rent ut sagt ser för jävliga ut. Till detta lägger vi toaletter längs våra vägar som inte går att använda. De är helt enkelt för grisiga?
Så får vi ordning och reda i åkerinäringen
Åkerinäringen är en förutsättning för att det moderna samhället ska kunna fungera. För ett exportland som Sverige måste högklassiga lastbilstransporter samverka med järnväg och sjöfart på bästa sätt. Tyvärr har åkeribranschen kommit att präglas av utbredd illojal konkurrens och fusk. Skrupelfria arbetsgivare tvingar chaufförer att ligga ute på vägarna i veckor med löner långt under gällande avtal.
EU måste verkligen älska Sverige!
Danskarna har även bestämt sig för att sätta upp kameror som automatiskt ska läsa av lastbilars registreringsnummer i kampen mot olaga cabotage och dylik yrkesmässig trafik.
Ingen överprövning i Glumslövsfallet
Hur lyder det rimliga tvivlet?
Den 8 februari fick polisen in ett larm gällande en full lastbilschaufför som ragglade omkring på OK/Q8-macken vid Glumslöv i Skåne.
Det ska snart visa sig att föraren har en promillehalt på 2,41. Men trots att han befinner sig cirka 100 mil hemifrån, att hans långtradare står "parkerad" och nerkörd i en gräsmatta, samt att han har sitt förarkort i färdskrivaren, saknar det svenska rättsväsendet tillräckliga bevis för att anhålla och åtala honom för grovt rattfylleri.
Tre Guldägg till Volvos reklamkampanj
Volvo Lastvagnars kampanj fortsätter att vinna reklampriser för lanseringen av den nya lastbilsserien. Nu vinner kampanjen tre Guldägg i kategorierna Film, Hantverk och Integrerat.
Nu drar sommarens vägarbeten igång
Sommaren är en intensiv period när det gäller vägarbeten. Det känner du som yrkesförare så klart till. Stora och små vägarbeten kommer att påverka trafikanterna på olika sätt.
Här hittar du en förteckning över sommarens större arbeten!
Fängelse och näringsförbud för ”svart” flyttfirma
Fyra personer har dömts för en omfattande ekobrottshärva med falska fakturor och svart arbetskraft i den västsvenska flyttfirman Rolles Flyttservice i Göteborg AB. Totalt handlar det om falska fakturor för mer än 10 miljoner kronor. Tre av de inblandade döms till fängelse på mellan 3 och 4,5 år, samt näringsförbud.
Dansk minister tar EU i örat för schystare villkor
Den danske transportministern Magnus Heunicke åker till Paris idag för att försöka bygga en allians i syfte att skapa tydligare EU-regler om cabotagetrafik.
Scania levererar 200 renhållningsfordon till Italien
Scania har vunnit en upphandling i Milano som innebär leverans av upp till 200 sopbilar. Ordern innefattar även servicekontrakt för fordonen.